We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Het begrip circulaire economie is vandaag alom aanwezig. Bedrijven zien al de voordelen en noodzaak in van een transitie van een lineaire naar circulaire maatschappij. Maar zijn de consumenten ook mee met de filosofie van circulaire economie? Belemmert de academische terminologie rond het circulaire gedachtegoed het bereiken van een breder publiek niet en wordt een belangrijke speler, de (jonge) burger, niet buitenspel gezet?
Bold Branders, een project van Atopia vzw, onderzoekt de mogelijkheden van storytelling als laagdrempelige en plezierige manier om te communiceren over circulariteit. We geloven dat in dit tijdperk, waarin vooral jongeren oververzadigd worden met informatie via sociale netwerken, we moeten teruggrijpen naar een van de sterkste en oudste communicatiemiddelen: verhalen.
Daarnaast willen op dezelfde manier de mensen (opnieuw) waarde laten hechten aan de voorwerpen die ze bezitten. We willen consumenten en burgers meer bewust maken van hun interactie met voorwerpen en materialen en wat de invloed daarvan is op hun dagelijks leven en omgeving. Dat willen we bereiken door voorwerpen en materialen als het ware een ‘paspoort’ te geven. Dat doen we zowel fictief, waarbij een meubelstuk bijvoorbeeld een personage wordt, als nonfictief, waarbij het paspoort de afgelegde weg en gebruikte grondstoffen duidelijk en transparant weergeeft.
Aanvankelijk hadden we ons project gecentraliseerd rond het oogsten van verhalen bij partners (door jongeren), en die te visualiseren, en rond het opstellen van materiaalpaspoorten. Later maakten we een koerswijziging en kozen we om als concreet uitgangspunt een roman te schrijven over circulaire economie, met bijhorende boekenborrel en een panel rond communicatie en circulaire economie.
Atopia
Partners De Geschoren Aap, Bootsman
Sectoren
Thema's
Organisaties
Na dit tweejarig project zitten we nog op onze honger. Allereerst willen we verder met het boek: promotie voeren en steeds meer mensen laten kennismaken met circulaire economie. Zo gaan we in samenwerking met de MAAKbar Leuven een boekvoorstelling houden en een ‘bosbad’ organiseren. Maar we willen nog tal van andere interessante circulaire paden bewandelen. Daarom gaan we onze eigen vzw oprichten om de activiteiten van Bold Branders te kunnen verderzetten. Ook hebben twee vrijwilligers een abstract ingediend om over Bold Branders een presentatie te geven tijdens het 4th Annual Sustainable Consumption Research & Action Initiative Conference in Stockholm. Bovendien willen we graag deelnemen aan het International Conference of Ecolinguistics in Liverpool, waarin storytelling als een middel om te activeren, ook aan bod komt.