We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Deze pagina maakt het gemakkelijker voor u om stappen te zetten naar een circulair curriculum. Van hapklare workshops over begeleiding bij het zelf uitwerken van vakonderdelen tot de opzet van experimenten binnen het ontwerp van een curriculum: u vindt hier ongetwijfeld inspiratie om het thema in uw vak of opleiding een plek te geven en zo uw opleiding futureproof te houden.
Vlaanderen Circulair ontwierp twee manieren om een opleiding in het hoger onderwijs te screenen op de mate waarin
thema’s als duurzaamheid en circulaire economie al ingebed zijn en op kansen om dat meer te doen:
1. Het werkpakket Ecodesign in het Hoger Onderwijs of kortweg EHO-kit wordt ingezet in een workshop van een
halve dag.
2. Daarnaast is er het circulair curriculum traject: tijdens een tweedaagse identificeren de deelnemers concrete
kansen en ideeën van de huidige werking, die vervolgens worden uitgewerkt en geïmplementeerd in het curriculum.
De EHO-kit helpt om thema’s als duurzaamheid, circulaire economie, ecodesign,... te integreren in opleidingen van het hoger onderwijs in Vlaanderen. Tijdens de workshop nemen docenten hun eigen opleiding onder de loep.
Vlaanderen Circulair ontwierp een traject waarmee stakeholders van opleidingen uit het hoger onderwijs hun volledige curriculum screenen op duurzaamheid en circulaire economie en ideeën uitwerken om deze thema’s in te bouwen op verschillende niveaus van de opleiding (trajecten, projecten, vakken, professionalisering van docenten, studentenprofielen…).
In de voorbije jaren ontwikkelde Vlaanderen Circulair zeven activiteiten voor de educatieve sector. We maken hier het onderscheid in educatie over circulaire economie en educatie voor circulaire economie. De eerste zes activiteiten spelen vooral in op educatie voor circulaire economie. De trajecten spitsen zich voornamelijk toe op de valoriserende en transversale competenties. De laatste activiteit helpt om circulaire economie als thema grondiger te begrijpen. In bijna alle workshops en trajecten werken we hands-on aan een concrete output. Nochtans is de uitkomst steeds ondergeschikt aan competentieontwikkeling en het leerproces.
Hoe werkt design thinking? In deze korte workshop gaan de deelnemers er concreet mee aan de slag. Na een introductie van circulaire economie ontwerpen de deelnemers antwoorden op een concrete vraag die zich op het kruispunt tussen circulaire economie, design thinking en educatie bevindt.
Betergem is een workshop waarbij deelnemers zich inleven in de rol van burgers van de fictieve stad Betergem in 2038. Ze zijn leden van een volksvergadering en dienen daarom beslissingen te nemen over de toekomst van Betergem op vlak van diverse thema’s zoals mobiliteit, wonen, werken, maken, consumeren, cultuur,...
Tijdens deze workshop analyseert u de levenscyclus van een bepaald product en leert u de businessmodellen van de circulaire economie kennen. De deelnemers gaan op zoek naar strategieën om een ontwerp aan te passen zodat dit bruikbaar is in een circulaire economie.