We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Het is tijd dat de lineaire voedselketen plaatsmaakt voor een circulaire voedselketen, waar consument en producent weer met elkaar communiceren en zich verantwoordelijk voelen voor elkaar. Dat zal leiden tot meer ecologische veerkracht, een groter sociaal draagvlak, herstel van kringlopen en betere voedselkwaliteit. Dit alles zal ook minder voedselverspilling in de lokale economie en de bescherming van het milieu met zich meebrengen.
Met Terroir willen we de band tussen de bevolking en het voedsel geproduceerd in Vlaanderen opnieuw versterken. We willen mensen weer warm maken voor een keuken gebaseerd op lokale en seizoensgebonden producten. We halen voedselproductie uit de anonimiteit en geven het weer een gezicht en een verhaal. Bovendien willen we met dit project het grote publiek sensibiliseren voor de huidige voedselverspilling en aantonen dat ook overschotten en reststromen nog te verwerken zijn tot origineel en kwaliteitsvol voedsel.
Eatmosphere
Partners Proef (Air castles MW)
Sectoren
Thema's
Organisaties
In de komende maanden zullen we verder focussen op de uitwerking van onze nieuwe marketingstrategie: consultancy naar grote voedingsbedrijven, cateraars en steden. Op die manier kunnen een grotere impact hebben, zowel financieel als op vlak van duurzaamheid.
Verder gaan we een nieuwe weg inslaan op vlak van voedselrecuperatie: daar waar we vroeger overal recupereerden, gaan we nu lokaler werken en enkel nog seizoensgebonden groenten doneren, wat zal zorgen voor een betere smaak en kwaliteit. In ons pop-up restaurant worden die lokale (soms vergeten) groenten en oude bereidingen in een nieuw jasje gestoken.
Ten slotte gaan we ook nog extra inzetten op het verhaal van lokale boeren via een socialemediacampagne.