We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
In dit project werkte BOS+ samen met Catapa, De Transformisten en lokale partners in drie steden om jongeren te informeren over het verband tussen hun elektronica, de toeleveringsketen en de gevolgen voor mens en milieu. We willen jongeren sensibiliseren voor de problemen die gepaard gaan met de elektronica die we dagelijks gebruiken. Daarvoor hebben we ingezet op twee acties: Restart Parties en escaperooms.
Restart Parties zijn repaircafés met focus op elektronica waar jongeren onder begeleiding van vrijwilligers simpele herstellingen kunnen uitvoeren aan hun elektronica. Zo laten we jongeren kennismaken met de circulaire economie via een product dat dicht bij hen staat. We werkten daarbij samen met professionele herstelshops die instonden voor moeilijkere herstellingen en wisselstukken. We informeerden jongeren tegelijk over andere oplossingen zoals refurbished aankopen, tips om software langer te gebruiken, een kritische blik op reclame ...
Daarnaast ontwikkelden we een speciale escaperoom rond de impact van smartphones op mens en milieu. Via spannende puzzels, in een race tegen de tijd, worden verschillende thema’s blootgelegd. Na het spel gaan we met een korte nabespreking met banners en infographics dieper in op thema’s zoals ontbossing, mijnbouw, assemblageprocessen, e-waste, recyclage en tips voor de consument.
BOS+
Partners CATAPA, De Transformisten
Sectoren
Thema's
Organisaties
Op vraag van verschillende scholen en organisaties blijft BOS+ het project aan hen aanbieden zonder inkomsten te verzamelen, maar met een onkostenvergoeding. De organisaties staan zelf in voor het organiseren van de activiteiten.
Verder blijven we onze achterban informeren over campagnes en de verdere stappen van onze partners.