We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Het systeem van de circulaire economie richt zich vooral op een efficiënter gebruik van onze schaarse grondstoffen, maar ook op de toepassing van nieuwe ondersteunende businessmodellen die vitaal zullen zijn voor een succesvolle, duurzame toekomst. Onze bestaande modellen, vaak gecentraliseerd rond het product, zullen met andere woorden fundamenteel moeten worden heruitgevonden.
Met die gedachte in het achterhoofd werkten Econocom en AeroCat een tijd geleden al samen om het cateringmodel van luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Zo bedachten we een lichte, innovatieve trolley en een bijhorend economisch model gericht op het gebruik en minder op het bezit van de trolley. De (ecologische) voordelen van de trolley zijn groot: tot 30% minder brandstofkosten, een lagere CO2-uitstoot, gebruik van recycleerbare materialen …
Door toegenomen digitale mogelijkheden en met de steun van Vlaanderen Circulair willen we die ideeën versterken en een hele systeeminnovatie introduceren, en zo de transitie naar een circulaire economie vergemakkelijken. De fysieke trolley kan uitgroeien tot een intelligente Airline Tech Trolleyas- a-Service (ATAAS), wat een fundamentele transformatie betekent in een tot nu toe conservatieve markt.
Om die uitdaging aan te gaan werkten we samen met De Ster, de Vlaamse afdeling van Gategroup, die met 750.000 trolleys in beheer de wereldmarktleider vormt in luchtvaartcatering.
Econocom Lease
Partners Aerocat, De Ster
Sectoren
Thema's
Organisaties
Het innovatieve product-as-a-service model heeft een aantal aantrekkelijke voordelen, maar dat wil ook niet zeggen dat er een magische formule bestaat die sowieso tot succes leidt. Zowel vraag als aanbod moeten synchroon geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om over te stappen op het model.
Het is wel duidelijk dat het product-as-a-service model een echte kans is om sterkere klantenrelaties op te bouwen, meer inkomsten te genereren en een competitievere marktpositie te creëren. We verwachten dat binnen dit en 5 jaar het model steeds populairder zal worden en ook klanten meer zullen vragen naar een verandering in die richting.