Bold Branders

Kringloopverhalen die boeien

Het begrip circulaire economie is vandaag alom aanwezig. Bedrijven zien al de voordelen en noodzaak in van een transitie van een lineaire naar circulaire maatschappij. Maar zijn de consumenten ook mee met de filosofie van circulaire economie? Belemmert de academische terminologie rond het circulaire gedachtegoed het bereiken van een breder publiek niet en wordt een belangrijke speler, de (jonge) burger, niet buitenspel gezet?

Bold Branders, een project van Atopia vzw, onderzoekt de mogelijkheden van storytelling als laagdrempelige en plezierige manier om te communiceren over circulariteit. We geloven dat in dit tijdperk, waarin vooral jongeren oververzadigd worden met informatie via sociale netwerken, we moeten teruggrijpen naar een van de sterkste en oudste communicatiemiddelen: verhalen.

Daarnaast willen op dezelfde manier de mensen (opnieuw) waarde laten hechten aan de voorwerpen die ze bezitten. We willen consumenten en burgers meer bewust maken van hun interactie met voorwerpen en materialen en wat de invloed daarvan is op hun dagelijks leven en omgeving. Dat willen we bereiken door voorwerpen en materialen als het ware een ‘paspoort’ te geven. Dat doen we zowel fictief, waarbij een meubelstuk bijvoorbeeld een personage wordt, als nonfictief, waarbij het paspoort de afgelegde weg en gebruikte grondstoffen duidelijk en transparant weergeeft.

Aanvankelijk hadden we ons project gecentraliseerd rond het oogsten van verhalen bij partners (door jongeren), en die te visualiseren, en rond het opstellen van materiaalpaspoorten. Later maakten we een koerswijziging en kozen we om als concreet uitgangspunt een roman te schrijven over circulaire economie, met bijhorende boekenborrel en een panel rond communicatie en circulaire economie.

Atopia

Partners De Geschoren Aap, Bootsman

Organisaties Bedrijfwereld ›

Thema's Communicatie / Sensibilisering ›

Sectoren Diensten › Sociaal-Maatschappelijk ›

Resultaat
  1. Bold Branders is een project van vrijwilligers. We hebben in eerste instantie verhalen verspreid via social media. De hashtag #Furnistories ontstond. We vertelden verhalen over meubels, waarbij we inzetten op een andere relatie met meubelstukken. Er ontstond een facebookpagina met veel tractie en een website.
  2. We waren aanwezig op tal van evenementen om mensen kennis te laten maken met circulaire economie, zoals op de Antwerp Fashion Exchange, de Inspiratiedag slim en duurzaam leven in Kortrijk, de River Clean Up in Leuven …
  3. We brachten een roman uit, “Als meubels konden spreken”, een verhaal vol emotie en passie, doordrenkt met circulaire ideeën. Het legt op een toegankelijke en motiverende manier de principes van duurzaamheid en circulariteit uit en ook onze ideeën rond materiaalpaspoorten zitten erin verwerkt.

Gerelateerde cases