We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Op festivalcampings wereldwijd gaat ontzettend veel kampeermateriaal verloren: het wordt in quasi nieuwstaat achtergelaten, het sneuvelt volledig of iets daartussenin. Kamperen op festivals is daarmee een uitwas van de lineaire organisatie van onze economie. Die manier van omgaan met grondstoffen en materialen is bijzonder nefast voor het milieu, maar ook de sociale impact is groot: de lage productieprijzen gaan vaak gepaard met schaars betaalde arbeid in ontwikkelingslanden.
Met het project CAMP2CAMP wil Love Tomorrow, in samenwerking met Kringwinkel Ecoso, bijdragen aan een meer circulaire manier van kamperen.
Het doel is tweedelig. Enerzijds willen we de milieu-impact van festivalkamperen minimaliseren door te focussen op preventie en sensibilisering, hergebruik en recyclage én via product- en systeeminnovaties. Anderzijds willen we graag een sociale meerwaarde creëren, en dat zowel door sociale activering als door het inzetten van kampeermateriaal voor sociale doeleinden. Zo willen we bijvoorbeeld sociale inclusie bevorderen door kampeermateriaal aan te bieden aan bepaalde sociale doelgroepen of door de productie in lageloonlanden te verplaatsen naar regionale doelgroepmedewerkers.
Love Tomorrow (WEAREONE.world bvba)
Partners Ecoso vzw
Sectoren
Thema's
Organisaties
Dit project heeft in vergelijking met ons initiële idee veel meer aandacht gekregen dan verwacht. Steeds meer mensen geloven in onze missie, er komen meer partners, we hebben meer inkomsten, maar ook meer uitgaven … Redenen genoeg om dit project in de toekomst verder te zetten en te onderzoeken hoe we CAMP2CAMP rendabel kunnen krijgen.
Zo hebben we onze verschillende activiteiten grondig geëvalueerd om te beslissen waarop onze focus moet liggen in de toekomst. Zo kunnen we onze aandacht beter verschuiven van inzamelacties naar eigen productdesign om kwaliteit te blijven bieden en om werkelijk een verschil te betekenen. Tegelijk moeten we nog sterker inzetten op sensibilisering, zodat de nood aan inzamelacties daalt.
Hoewel we ernaar streven om uiteindelijk zelfvoorzienend te functioneren, zal er voor productinnovatie nog meer financiële steun nodig zijn, alsook voor de financiering van de leer- en oriëntatietrajecten.
Om ons voortbestaan te verzekeren, is het tevens belangrijk dat we een aparte organisatie of entiteit vormen. Dat zal zorgen voor meer transparantie en duidelijkheid, een vlottere manier van samenwerken met onze partners en de deur openzetten voor samenwerkingen met andere festivals. Zo hebben we ontdekt dat een vzw het meest geschikt is voor onze huidige activiteiten, maar dan wel eentje met internationale allure (ivzw).