We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Binnen de bouwsector is er nood aan een groter aanbod circulaire raam- en gevelproducten. Daarom wil Reynaers, in samenwerking met VITO en VUB, aan de slag om aluminium raam- en deursystemen aan te passen zodat ze beter herbruikbaar worden.
Om voeling te krijgen met de belangen van alle partners uit de keten (i.e. architect, systeemleverancier, aannemer, sloper en schrootverwerker) organiseerden we een workshop rond circulair aanbesteden en de evaluatie van circulaire verbindingen. Vervolgens hielden we interviews met de verschillende partijen. Dat heeft ons geholpen de rol te definiëren die schrijnwerk kan invullen in circulair ontwerpen. Parallel voerde VITO een circulariteitsscan uit die de positieve en negatieve punten van aluminium schrijnwerk blootlegde.
Op basis daarvan hebben we onze verschillende onderzoeksactiviteiten bepaald: een onderzoek naar de mogelijke circulaire scenario’s voor gevels en de impact van refurbishment van raam- en deurelementen, het ontwikkelen van een losmaakbare bouwaansluiting en het identificeren van de uitdagingen in het recyclageproces door een bezoek aan Galloo en Jansen Recycling Group.
Verder werkten we, samen met VITO en VUB, een ontwerpgids uit voor architecten die hen manieren aanreikt om schrijnwerk circulair in te vullen.
Reynaers Aluminium
Partners VITO / EnergyVille, VUB, Th!nk E
Sectoren
Thema's
Organisaties
De losmaakbare bouwaansluiting wordt verder geëvalueerd, waarbij het uiterst belangrijk zal zijn om het volledige kostenplaatje in rekening te brengen, vermits dit in eerste instantie een aanpassing betekent voor onze constructeurs met mogelijk implicatie op de kost, maar waarbij het globale kostenplaatje voor de eindklant gunstig zal uitvallen omwille van de eenvoudigere afwerking van het gebouw.
Verder bekijken we of het zinvol is de schrijnwerkelementen opnieuw volledig te demonteren, waarbij goed de verwerkingsprocessen bij de sloopverwerkers in rekening moet worden gebracht.
Tenslotte zullen we deel uitmaken van de advisory board van het project Circulaire sloophubs samen met VIL, VITO en WTCB.