We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Werflink is een online deelplatform van de Vlaamse Confederatie Bouw waarop bouwbedrijven onderling werfmaterieel, materiaaloverschotten en opslagruimte kunnen delen, ruilen, (ver)huren en (ver)kopen. Ergens nog een overschot tegels, hout of zand? Staat er een graafmachine stil of is er een cementmolen nodig? Is er opslag- of vrachtruimte beschikbaar? Komen er nog bruikbare materialen vrij uit sloop? Op dit online platform brengen we vraag en aanbod samen en kunnen bouwbedrijven en werven met elkaar in contact komen.
Werflink vormt zowel een alternatief om producten en materieel te bekomen, als om overschotten niet te moeten vernietigen. Door samen te werken maken we beter gebruik van materialen en machines, voorkomen we verspilling en besparen we op de aankoop van nieuwe uitrusting of materialen. We verminderen onze milieu-impact en dragen zo bij aan een meer circulaire bouwsector.
Sinds juni 2018 is het platform www.werflink.be live, en dat in 3 talen. Alle leden van de VCB kunnen een account aanmaken en vervolgens actief aan de slag gaan binnen de deeleconomie.
Vlaamse Confederatie Bouw
Partners Besix Infra
Sectoren
Thema's
Organisaties
Aanvankelijk hadden we Werflink gecreëerd voor bouwbedrijven en werven, maar ondertussen is het platform open voor de hele bouwsector: stockage, logistiek, architecten, schilders … We hebben hierbij ingespeeld op een behoefte die voortkwam uit de markt.
We hebben ook andere behoeftes ontdekt waarop we in de toekomst kunnen inspelen. Zo kunnen we het platform uitbreiden voor particulieren (enkel voor de aankoop van materiaal), zeker wat betreft kleinere aantallen restmaterialen. Nog een interessante piste is de uitbreiding van het platform naar Nederland en andere buurlanden, zodat ook grensoverschrijdend materialen en machines beter benut worden. Ook kunnen we nog meer focussen op het aanbieden van materialen die vrijkomen bij de sloop.
Werflink zal na de subsidie van Vlaanderen Circulair alvast blijven voortbestaan. Om kostendekkend te zijn en het platform van de nodige ondersteuning te voorzien, zullen we, tenzij er andere financiële injecties gebeuren, wellicht moeten overstappen naar een betalend model.