We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
In de tweede helft van de vorige eeuw werden massaal schepen en pleziervaartuigen gebouwd in polyester in plaats van hout en metaal. Veel van die pleziervaartuigen zijn nu aan het einde van hun leven en rijp voor de sloop. In onze buurlanden circuleren daarover zorgwekkende cijfers: 25.000 slooprijpe schepen in Nederland, 50.000 in Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk ... Momenteel hebben we nog geen zicht op de situatie in Vlaanderen, onder meer omdat we geen sloperijen hebben die zich toeleggen op die polyesterschepen.
Met dit project wil de Vlaamse Yachthaven van Nieuwpoort de problematiek in Vlaanderen (de kuststreek) in kaart brengen en onderzoek voeren naar een duurzame oplossing op lange termijn.
Concreet hebben we eerst een bevraging gedaan bij Vlaamse kustjachthavens en aanverwante bedrijven over de aanwezigheid van slooprijpe of verwaarloosde schepen op hun domein. Vervolgens hebben we zelf verschillende afgedankte boten verzameld en trachten te recycleren om meer inzicht te krijgen in het sloop- en recyclageproces, vooral wat betreft het polyestermateriaal en de financiële aspecten.
VYNieuwpoort
Partners OVAM - afdeling Afval- en Materialenbeheer
Sectoren
Thema's
Organisaties
We geloven dat ons project een interessant businessmodel bevat en we zullen het verder blijven ontwikkelen. Zo hebben we ondertussen een kraan aangekocht om het materiaal te verkleinen.
We zetten eveneens ons onderzoek verder naar een efficiëntere recyclage van polyester, hopelijk in samenwerking met nieuwe partners die we tijdens dit project leerde kennen, zoals Houtland nv, een firma die de afvalstroom wil gebruiken als vulmiddel voor nieuwe constructies.
Bovendien komt er een betere afbreekplaats op nieuwe terreinen.
Een samenwerking met de Vlaamse Waterweg, om dezelfde problematiek op de binnenwateren van Vlaanderen aan te pakken, kan de economische haalbaarheid van dit project een stuk vergroten.