Smart packaging DESIGN for better sorting & quality recycling

Slimmer sorteren met digitale watermerken

Vandaag scheiden optische sorteermachines ons afval op basis van kleur, formaat of defecten. Maar die techniek is niet waterdicht. Plastic verpakkingen met meerdere lagen, een reflecterende folie of kreukels kan de machine niet goed sorteren. Die verpakkingen komen daarom vaak op de afvalberg terecht, terwijl ze nog recycleerbaar zijn. De oplossing? Digitale watermerken.

Wat zijn digitale watermerken?
Digitale watermerken zijn optische codes op het etiket van een verpakking. Ze zijn onzichtbaar voor de mens, maar niet voor machines. De codes bevatten informatie over onder andere de producent en het materiaal van de verpakking, die camera’s op de sorteerlijnen kunnen lezen. Dat maakt het voor verwerkingsbedrijven gemakkelijker om afvalstromen nauwkeuriger te sorteren.

Holygrail 2.0
Binnen het Holygrail 2.0-project van AIM - European Brands Association testen wereldwijd al 160 bedrijven de digitale watermerken uit. Ook het Belgische afvalverwerkingsbedrijf Fost Plus doet mee. Dat gaat na of de watermerken helpen om polypropyleenverpakkingen in de voedingssector beter te sorteren. Daarvoor slaat het de handen ineen met merkeigenaren, retailers, (technologie)leveranciers en afvalbeheerders. Samen willen zij het circulaire gebruik van plastic verpakkingsafval lokaal versnellen.

Het project loopt van 1 december 2024 tot 31 december 2026 en krijgt subsidies van Vlaanderen Circulair / OVAM.

Fost Plus

Partners PepsiCo BeLux, Mondelez Benelux bv, AIM - European Brands Association

Sectoren

Thema's

Organisaties