SIXPACK

Herbruikbare, schapklare bierverpakkingen voor retailers

De Belgische biercultuur is populairder dan ooit. Al is het voor bierbrouwers vandaag niet de vraag of, maar hoe de Belgen straks hun bier zullen drinken. Zo moeten verpakkingen voor alcoholische dranken tegen 2040 voor 75% herbruikbaar zijn. Met het project SIXPACK introduceert DW Reusables daarom een herbruikbare schapklare verpakking voor bier in de winkelrekken.

Minder CO2-uitstoot dan plastic en kartonnen verpakkingen
Hoewel DW Reusables in een experimentele fase van zijn project zit, zijn de eerste onderzoeksresultaten succesvol. Zo zou de retourverpakking in combinatie met herbruikbaar glas 46% minder CO2-uitstoot veroorzaken dan een blik met plasticfolie. En zelfs 64% minder dan een glazen flesje in een kartonnen verpakking. Ook houden fervente bierdrinkers er thuis een stuk minder plastic- en kartonafval op na.

Al zijn ook de voordelen voor de brouwerijen en retailers groot. Zo gaan de herbruikbare flessen tot wel 50 retourritten mee, omdat ze in stevige shelf ready-verpakkingen zitten. De retourverpakking zorgt ervoor dat klanten moeten terugkomen. En dat is commercieel mooi meegenomen.

Experiment met Cornet en Carrefour als basis voor opschaling
Voor DW Reusables is de ‘retour six-pack’ nog maar het prille begin van een verpakkingsvrije aanpak voor de drankenindustrie. Zo wil het met de inzichten van dit experiment ook opschalen naar andere retailers en bier brands in België en het buitenland.  Het experiment wordt uitgevoerd in samenwerking met Universiteit Antwerpen, Palm Breweries, MIVAS, Carrefour Belgium en Fevia.

Het project wordt gesubsidieerd door VLAIO, hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor ondernemers.

DW Reusables

Partners Universiteit Antwerpen, Palm Breweries, MIVAS, Carrefour Belgium, FEVIA

Sectoren

Thema's

Organisaties