We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Binnen de luchtvaartindustrie wordt een aanzienlijke hoeveelheid afval gegenereerd. Een groot deel daarvan is afkomstig van maaltijden voor passagiers tijdens de vlucht, grotendeels verpakt in single-use verpakkingen. Gemiddeld komt dit neer op zo’n 1,43 kg afval per passagier. Doordat die verpakking mogelijks in contact kwam met uitheemse dierlijke bijproducten is de wetgeving streng, wat de recyclage moeilijk maakt en waardoor dat afval vaak verbrand of in “landfill” terecht komt.
DeSter, producent van verpakkingen en materialen voor de luchtvaart- en voedingssector, wil daarin verandering brengen. Met het project Recycle2FlyAgain willen we in samenwerking met KLM, KCS en de KU Leuven een circulaire oplossing uitwerken om de afvalproductie binnen de luchtvaartindustrie te verlagen.
Concreet willen we ons in de eerste plaats focussen op herbruikbare voedselverpakkingen zoals dienplateaus, ovenschaaltjes, bekers, kommetjes … en die op het einde van hun leven recycleren tot opnieuw dezelfde producten, zodat het materiaal zijn waarde maximaal behoudt.
deSter
Partners KLM, KCS, KU Leuven
Sectoren
Thema's
Organisaties
We ervaren veel concrete interesse uit verschillende hoeken van de luchtvaartindustrie, ondanks het feit dat de sector een moeilijke tijd doorstaat. Zo worden er momenteel al verschillende closed-loop recycling projecten geïntroduceerd bij grote luchtvaartmaatschappijen in Europa, het Midden Oosten en Azië.
Het project Recycle2FlyAgain is gefocust op recyclage binnen de luchtvaartsector. Toch zijn er verschillende lessen en concepten die we kunnen doortrekken naar andere sectoren. Zo voeren we actief onderzoek naar herbruikbare voedselverpakkingen (hamburgerdoosjes, bestek, koffiebekers ...) voor een heel grote fastfoodketen, die ook recycleerbaar zijn in een gesloten cyclus. Verder bekijken we de mogelijkheden van closed-loop recycling voor toepassingen zoals takeaway- en deliverymaaltijden.