Real Brides

Een tweede leven voor bruidsjurken

De meeste vrouwen dragen hun trouwjurk slechts een keer, waarna het kledingstuk wellicht voor de rest van zijn leven ergens in een doos, kast of zolderruimte verdwijnt. Hetzelfde geldt vaak ook voor galajurken. Dat is erg zonde voor een jurk die veel geld (en grondstoffen) heeft gekost, zeker als je bedenkt hoeveel nieuwe jurken er dagelijks verkocht worden. 

Met dit project wil Real Brides vzw graag een duurzame oplossing vinden voor dat probleem. Zo startten we een bruidswinkel waar mensen hun bruidsjurk of avondjurk kunnen doneren, waarna wij die verkopen aan democratischere prijzen. 

We hebben drie doelstellingen. Ten eerste willen we om ecologische redenen trouwjurken en avondjurken een tweede (of zelfs derde) leven bieden. Ten tweede willen we vrouwen die zich geen jurk kunnen veroorloven een kans bieden om op deze manier toch die ene jurk te vinden. Ten derde willen we vrouwen in moeilijkheden nog extra steunen, en daarom doneren we 60% van onze opbrengst aan Think Pink, ANBN, Cherut en Moeders voor Moeders. 

Concreet werkt onze organisatie als volgt: wij krijgen een jurk binnen in de vorm van een donatie, waarbij de schenkster het goede doel kiest dat een deel van de opbrengst krijgt. Vervolgens laten wij de jurk reinigen en bieden we hem te koop aan via onze webshop. Ook beschikken we over een zelf ingerichte boetiek waar mensen jurken mogen passen. 

Download pdf bestand

Jarne April

Partners Droogkuis Voss BVBA, Think Pink, Cherut, ANBN, Moeders voor Moeders, MRFG, Kanape

Sectoren

Thema's

Organisaties

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. We hebben in totaal al zo’n 300 jurken verzameld. Enerzijds ontvingen we die jurken via donaties, anderzijds kochten we ook een aantal stockmodellen op die anders bestemd waren voor buitenlandse opkopers en export. 
  2. Via onze (online) boetiek hebben we sinds oktober 2019 al voor 35 jurken, waaronder 31 bruidsjurken, een nieuwe eigenaar gevonden. 
  3. 60% van de opbrengst van de verkochte jurken gaat naar goede doelen. Zo hebben we al meer dan 4.000 euro gedoneerd aan Think Pink, ANBN, Cherut en Moeders voor Moeders. 
  4. We hebben mensen op een andere manier laten kijken naar trouwkledij. We hebben zowel vrouwen aangezet om hun jurken na die ene dag een tweede leven te geven, als mensen geïnspireerd om tweedehandsopties te overwegen bij hun zoektocht naar hun droomjurk. 

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Een volledig nieuw en uniek concept lanceren, vraagt om geduld en doorzettingsvermogen. Bij de start van ons project moesten we onze ideeën heel vaak herhalen. Het duurt een tijdje eer de boodschap aanslaat en wordt verspreid. Maar ondertussen kunnen we het aantal donaties en verkopen amper volgen. 
  2. Om een goede ondernemer te zijn, is netwerken van cruciaal belang; en dat geldt dubbel zo hard binnen de circulaire economie. Dat is (nog) een relatief nieuwe en kleine wereld, maar waar veel mensen elkaar kennen, helpen en onderling samenwerken. 
  3. We hebben nog een lange weg te gaan en veel bij te leren, maar we zijn ontzettend trots dat wij met dit concept een pionier waren in België. Ondertussen zijn er al verschillende gelijkaardige initiatieven bijgekomen, wat bewijst dat we een bewustzijn hebben gecreëerd. 
600 gedoneerde en opgekochte jurken
300 m stof gered
58 jurken verkocht
7000 euro donatie aan goede doelen

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Dit project blijft zeker bestaan. We zijn verhuisd naar een nieuwe locatie, kopen meer jurken aan en trekken ook steeds meer klanten aan. Gezien het succes van ons verhaal hopen we in de toekomst iemand in loondienst te nemen. Tot nu toe werkte onze vzw uitsluitend met vrijwilligers.

Om verder te groeien en meer naambekendheid te krijgen, willen we graag starten met bijkomende activiteiten zoals fotoshoots met onze jurken, en kijken we uit naar samenwerkingen met grote merken of designers.

Verder blijven we sterk inzetten op ecologische bewustmaking. We hopen in de toekomst steeds meer vrouwen te overtuigen om ook voor hun trouwkledij uit te kijken naar milieuvriendelijkere alternatieven zoals tweedehandskledij.