Nyala Blue – Transparency by tracing stories

Koffie traceren doorheen de supplychain

Opstaan en een kop koffie drinken, het lijkt de normaalste zaak ter wereld. Maar voor koffie in onze kop terechtkomt, heeft die al een hele reis afgelegd, van primaire grondstof tot gemalen koffie in de verpakking. Op die hele keten hebben veel consumenten, maar ook bedrijven, amper zicht.

Met Nyala Blue willen we aan de hand van blockchaintechnologie een technologisch platform creëren dat het mogelijk maakt om een product én zijn impact doorheen de hele supplychain te volgen, meten, valideren en valoriseren.

Dankzij dat platform kunnen enerzijds bedrijven bijna realtime volgen wat de ecologische impact is van de productie, distributie en verkoop van hun producten: CO2, stikstof, waterverbruik … Die informatie kan worden gebruikt in de b2b-markt, maar ook gecommuniceerd naar de consument. Het biedt de mogelijkheid om het duurzame beleid van een bedrijf effectief te vertalen naar duurzame aankopen, zonder giswerk.

Anderzijds kan deze technologie voor de consumenten betekenen dat ze binnenkort met slechts een klik op hun smartphone, via de QR-code op de koffieverpakking, een duidelijk zicht krijgen op de hele keten die hun koffie heeft doorlopen, wie hun koffie maakte en hoeveel zij daarbij verdienden.

Download pdf bestand

Nyala Coffee

Partners Howest, Ray & Jules

Sectoren

Thema's

Organisaties

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. Momenteel willen we onze technologie toepassen op de koffieketen. In deze sector hebben we al interesse van meerdere doelgroepen: een snelgroeiende koffiebranderij, een coöperatieve van 1.500 koffieboeren uit Guatemala, koffiebars, een bioraffinaderij …
  2. Het platform is agnostisch geprogrammeerd, wat wil zeggen dat op termijn de technologie toepasbaar is op andere producten binnen andere sectoren. Onze technologie zal uiteindelijk wereldwijd en sectoronafhankelijk op te schalen zijn.
  3. We hebben ons businessidee al kleinschalig getest. De leerlessen uit deze test vormen een enorme meerwaarde voor de toekomst van ons project.
  4. Blockchaintechnologie zal de lat hoger leggen op vlak van betrouwbaarheid en transparantie. Consumentenverwachtingen zullen toenemen. De consument zal met zekerheid kunnen weten of het voedsel dat hij koopt lokaal geteeld, verwerkt en gerecycleerd wordt.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Goede partnerschappen vormen een essentiële basis. We hebben een moeizame start gekend doordat twee partners omwille van corona uit het project zijn gestapt. Dat heeft ons een aantal maanden vertraging gegeven.
  2. Dit traject gaf ons de kans ons concept veel duidelijker te definiëren. De grootste moeilijkheid als start-up is dat we naast ons businessidee ook nog tijd steken in veel andere ongekende variabelen. Gevestigde bedrijven hebben meer personeel en tijd ter beschikking om ideeën uit te werken.
  3. Alles heeft altijd meer tijd, en dus ook meer geld, nodig dan verwacht. Ons project was veel groter dan aanvankelijk gedacht en we hebben de workload van de verschillende werkpakketten aanzienlijk onderschat.

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Dit project is zeker blijvend, ook na het subsidietraject. Momenteel staan er heel wat nieuwe samenwerkingen op de planning en hebben we onze eerste klant te pakken. Er lopen ook gesprekken met nieuwe investeerders.