GreenKit

Duurzame ontdekkingsdoos voor ouders in spe

GreenKit wil ouders in spe helpen bij hun zoektocht naar duurzame alternatieven op vlak van babyverzorgingsproducten, -speelgoed, -kleding, -uitzet … door hen een ontdekkingsdoos aan te bieden vol stalen van duurzame producten en diensten voor baby en moeder.

Toekomstige ouders krijgen de doos van hun vroedvrouw, doula of draagconsulent tijdens de 6de maand van hun zwangerschap. Zo brengen we ze in contact met circulaire diensten en verantwoorde producten op het moment dat ze actief beginnen nadenken over hoe zij de wereld voor hun toekomstige kind willen inrichten. We hopen met deze doos toekomstige ouders al van bij het prille begin te stimuleren om vaker te kiezen voor tweedehands, voor gebruik boven bezit, voor wasbare producten in plaats van wegwerpproducten, voor baby- en milieuvriendelijke verzorging …

De doos wordt gratis aangeboden om de drempel naar circulaire, duurzame en ecologische diensten en producten zo laag mogelijk te houden. Door deze alternatieven kenbaar en zo toegankelijk mogelijk te maken, willen we de norm ook langzaam in die richting verschuiven. En als kinderen al van jongs af aan het duurzame alternatief als vanzelfsprekend zien, zullen zij als volwassenen ook makkelijker die keuze maken.

Een bijkomend voordeel van de kit is dat we kleine, duurzame ondernemingen een kans bieden om hun gewenste doelpubliek te laten kennismaken met hun duurzame producten en diensten.

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. In 2019 en 2020 werden al drie edities van GreenKit uitgerold in Vlaanderen. Zo’n 27 duurzame ondernemingen namen (soms meermaals) deel, en in totaal werden al 12.000 ontdekkingsdozen uitgedeeld.
  2. We ontwikkelden een website, Greenkit.be, waarop ouders in spe een hele reeks blogartikels kunnen vinden met inspiratie om duurzame, circulaire keuzes te maken voor hun baby en gezin.
  3. De ontdekkingskit kent een groot succes en werd al door 180 verschillende verdeelpunten over heel Vlaanderen aangevraagd om te verdelen onder zwangere vrouwen.
  4. Greenkit vormt voor duurzame ondernemers de ideale manier om het juiste potentiële publiek op het juiste moment te bereiken.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. De schaal van het project heeft voor iedereen voor- en nadelen: om ziekenhuizen te bevoorraden is de voorraad bijvoorbeeld te klein, maar voor kleine duurzame ondernemingen is deelnemen aan dit project al snel een (te) grote investering.
  2. Een aantal deelnemende ondernemingen alsook het maatwerkbedrijf konden nog een extra duw in de rug gebruiken op vlak van duurzaamheid, om bijvoorbeeld geen plastieken verpakkingen of onnodige flyers te gebruiken, of om reststromen in te zetten als staal voor de ontdekkingsdoos …
  3. De Greenkit zelf zo duurzaam en circulair mogelijk maken, vraagt soms een grotere tijds- en financiële investering. Zo kost een aantrekkelijke, stevige, herbruikbare doos voor de Greenkit aanzienlijk meer dan het wegwerpalternatief.
  4. We leerden onvoorziene problemen ombuigen tot een opportuniteit. Zo pasten door een vergissing de eerste 4.000 groeimeters niet in de ontdekkingsdoos. In plaats van ze weg te gooien, worden ze nu gebruikt om uit te delen op babybeurzen, via ziekenhuizen, apothekers ...
12.000 Greenkits
27 deelnemende ondernemingen
80 blogartikels
14.909 online bezoekers

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

In de toekomst willen we jaarlijks twee edities van de Greenkit lanceren in heel Vlaanderen. Ook zullen we blijven inhoud toevoegen aan onze website, onder andere via bijkomende blogartikels, om ouders in spe zo goed mogelijk de weg naar duurzamere babyproducten te wijzen.

Verder bekijken we nog de mogelijkheid om workshops te organiseren voor toekomstige ouders met interesse in duurzame keuzes voor hun baby en gezin.