Food Circle Lab

lokale hub om circulaire voedselinnovaties te testen op de lokale markt

EIT Food is de grootste netwerkorganisatie op het gebied van voedselinnovatie in Europa. Jaarlijks worden meer dan 200 innovatieve ideeën gegenereerd voor een duurzame en circulaire voedselketen. De uitdaging ligt vooral bij de implementatie en het opschalen van ideeën en de (lokale) toegang tot de bedrijven en consumenten die de producten gaan gebruiken.

Met het project Food Circle Lab willen we een lokale hub creëren waar we geselecteerde start-ups en verschillende lokale partijen met elkaar in contact brengen om samen te experimenteren met producten en diensten die de circulaire economie in de voedselsector een stapje dichterbij brengt.

Het lab richt zich voornamelijk op de validatie- en implementatiefase van de innovatiefunnel: innovatieve producten en diensten van start-ups in ons netwerk worden gescand op potentiële toepassing in Vlaanderen (o.a. Leuven, Mechelen, Gent). Zij krijgen vervolgens de mogelijkheid het nieuwe product met lokale partners te implementeren en hun start-up verder op te schalen.

Download pdf bestand

EIT Food CLC West IVZW

Partners RisingFoodStars

Sectoren

Thema's

Organisaties

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. De start-ups nemen deel aan professionele beurzen en tastingevents waar ze hun product kunnen uittesten bij de eindgebruiker (tastings, enquêtes …). De feedback is leerrijk en helpt richting geven aan hun marktstrategie.
  2. Via events en allerlei acties op sociale media (quizzen, acties, influencers …) helpen we de merkbekendheid van de start-ups te verhogen. Het belang van sociale media als betaalbare marketing tool is bewezen.
  3. Dankzij enkele sleutelpersonen en bedrijven uit het circulaire veld werd het productieproces van enkele start-ups geprofessionaliseerd en meer in lijn gebracht met de zerowastefilosofie.
  4. We organiseerden verschillende netwerkevenementen die voor veel start-ups deuren openden naar economische opportuniteiten: om verder te groeien, producten te ontwikkelen en te verspreiden. Er werden o.a. contacten gelegd met grote spelers zoals Delhaize.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Een succesverhaal achter je start-up vormt zeker een meerwaarde, maar is niet voldoende. Het is ook belangrijk om als bedrijf bij je roots te blijven. Langzame, doordachte groei zal het circulaire productieproces helpen waarborgen.
  2. Marktonderzoek en tastings in de voedselindustrie zijn een must. Onderzoek bij consumenten naar smaak, kleur, textuur, verpakking, prijszetting … werkt altijd zeer verhelderend en helpt een start-up groeien.
  3. Een beroep doen op de sociale economie werkt positief zowel op de prijszetting als het imago van een bedrijf. Duurzaam ondernemen houdt in dat het rendement verder gaat dan het financiële: ook de maatschappelijke winst telt mee.
  4. Een ontdekkingspakket kan een zeer interessante formule zijn voor een start-up. Toen enkele deelnemende start-ups zo een pakket op de markt brachten, bleken het bestsellers in hun productenaanbod.

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Onze geselecteerde start-ups worden de komende jaren opgenomen in het New European Bauhaus programma en zullen ook vandaaruit steun krijgen.

Voor onze evenementen hebben we in samenwerking met een professionele chef-kok een cateringaanbod opgesteld van o.m. de geselecteerde start-ups en nieuwe start-ups in de circulaire economie. Zo blijven we vanuit EIT Food bijdragen in hun marktstrategie, kenbaarheid en visibiliteit.