Everpax

Schalen van herbruikbare verpakkingen voor de e-commerce

De e-commerce overspoelt de markt met wegwerpverpakkingen. Met Everpax willen 7 bedrijven en organisaties die in de e-commerce actief zijn de hele keten van productie over transport tot hergebruik van verpakkingen optimaliseren. Hun doel: een kostenefficiënt circulair proces ontwikkelen dat naar de hele sector opgeschaald kan worden om zo het afval, de vervuiling en de CO2-uitstoot van de sector te verminderen.

Neutrale verpakkingen, makkelijke retour
Everpax ontwikkelt volgens de principes van ecodesign een neutrale, herbruikbare verpakking met een lange levensduur die verschillende keren gebruikt kan worden. Die verpakking kan door verschillende e-commercebedrijven gebruikt worden en hoeft niet onnodig telkens opnieuw gelabeld te worden. Flexibele retourmogelijkheden via krantenwinkels, nachtwinkels en pakketautomaten maken het de consumenten makkelijker om de verpakkingen terug te sturen.

Naar betere klantervaring en samenwerking in de sector
Een unieke digitale ID per verpakking geeft de e-commercebedrijven toegang tot track and trace, digitaal statiegeld en waardevolle consumentendata. Al die vernieuwingen samen zorgen ervoor dat elke partij in de keten het model als een winst ziet. Ze verbeteren de klantervaring, verlagen de kosten, motiveren e-commercebedrijven om in te stappen en bevorderen de samenwerking en de efficiëntie in de keten. Het succes van het schaalbare en kostenefficiënte circulaire model wordt mee gegarandeerd en bijgestuurd dankzij uitgebreide dataverzameling en -analyse door de Universiteit Antwerpen.

Het project loopt van 1 december 2024 tot 30 september 2025 en krijgt subsidies van Vlaanderen Circulair / OVAM.

Twintag

Partners Retail Concepts (A.S.Adventure), Torfs, VIL vzw, Universiteit Antwerpen, bpost en Corplex zijn partners met een eigen inbreng.

Sectoren

Thema's

Organisaties