Dorpsschool Vremde: circulair masterplan voor de toekomst

Van gerecupereerde bakstenen tot oneindig aanpasbare ruimtes: circulariteit zit in elke voeg van het ‘nieuwe’ gebouw van de Dorpsschool in Vremde.

De Circulaire Dorpsschool Vremde is een innovatief schoolproject, dat verschillende circulaire principes verenigt. De harmonieuze integratie van hergebruik, renovatie, duurzame nieuwbouw en flexibele ruimtelijke indelingen vormt een solide basis voor de toekomst van de school.

In opdracht van het Katholiek Onderwijs Bisdom Antwerpen tekende het Antwerpse architectenbureau cuypers & Q het masterplan. Het bestaande schoolcomplex, opgebouwd uit bouwvolumes uit verschillende periodes, werd gerationaliseerd en aangevuld met een compacte nieuwbouw. De nieuwbouw voorziet flexibele open ruimtes en uitbreidingsmogelijkheden.

De CLT-constructie (cross laminated timber) capteert 450.000 kg CO2-eq. Hergebruik van bakstenen en cementtegels bespaart respectievelijk 50.000 kg en 2.000 kg CO2-eq. In de funderingen werd beton met 30% minder CO2-uitstoot gebruikt. De buitenbanken werden 3D-geprint om materiaal te besparen en door het structurele hout van het gebouw zoveel mogelijk te behouden, werden ook afwerkingsmaterialen uitgespaard. Het sociaal maatwerkbedrijf De Brug maakte meubels met afval uit de kantorensector. Voorwaarde voor alle nieuwe materialen was een gunstige LCA-analyse.

De dakopbouw is losliggend en demonteerbaar. Alle ruimtes kunnen zonder ingrijpende structurele veranderingen worden omgevormd tot kantoren of appartementen. Onderdelen kunnen makkelijk vervangen worden, zonder andere delen te beschadigen. Er wordt zelfs industriële klittenband gebruikt als bevestigingsmiddel.

Het ontwerpbureau stelde ‘De gids voor circulaire scholenbouw’ samen, waarin onder andere de lessen uit het Dorpsschool-project werden meegenomen. Met de gids wil het bureau schoolbesturen, opdrachtgevers, ontwerpers en gebruikers een impuls geven om circulariteit te integreren in alle fases van toekomstige scholenbouw.

Foto: Evenbeeld