We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
Het project Circulair Leren Ondernemen (CiLO) heeft als doel circulair ondernemen in de tweede en derde graad van het Vlaams secundair onderwijs te stimuleren, bijvoorbeeld via de minionderneming of de studentenonderneming ondersteund door Vlajo.
De UHasselt werkte samen met Vlajo, Vlaamse circulaire ondernemingen en vier Limburgse secundaire scholen (Atheneum in Hasselt, Bovenbouw Sint-Michiel in Leopoldsburg, Sint-Augustinusinstituut in Bree en X plus in Lommel) om een begeleidend kader uit te werken dat leerkrachten conceptueel en inhoudelijk ondersteunt om met circulair ondernemen aan de slag te gaan.
Concreet voerden we eerst onderzoek naar de barrières die leerkrachten ondervinden om rond het thema circulair ondernemen te werken. Vervolgens hebben we een begeleidend kader uitgewerkt, inclusief trainingsmomenten voor leerkrachten. Na een testfase van het educatief materiaal in samenwerking met vier scholen, focusten we in een laatste fase op het maken van evaluatietools en de verdere promotie en disseminatie van ons materiaal.
Universiteit Hasselt
Partners Vlaamse Jonge Ondernemingen, KSOM vzw Sint-Augustinusinstituut, NNOF, Vzw provincialaat der broeders van liefde (Bovenbouw Sint-Michiel), GO! Next Atheneum (Het Atheneum Hasselt), GO! Mercurius Lommel (X-plus 2e en 3e graad)
Sectoren
Thema's
Organisaties
De resultaten van ons project zijn blijvend op lange termijn: jaar na jaar zal ons lespakket opnieuw leerlingen en leerkrachten sensibiliseren over circulaire economie. Ook Vlajo zal in de toekomst blijven inzetten op het belang van circulair ondernemen. Zo wordt het thema circulaire economie toegevoegd aan de ‘sterren’ die een minionderneming kan behalen doorheen het Vlajo-traject.
Daarnaast kan het CiLO-lesmateriaal verder uitgebreid en opgeschaald worden. Dat kan zowel regionaal (bijvoorbeeld door lespakketten voor Brussel en Wallonië uit te werken), maar ook op vlak van niveau, door bijvoorbeeld een lespakket te ontwikkelen voor het hoger onderwijs.