Achter de schermen van een herstelwinkel

vrijdag 10 november 2017

Herstellen is hot. Repair shops worden stilaan een vaste waarde in onze winkelstraten. Zo is er bijvoorbeeld Kundig Hersteld, een herstelwinkel met ambitie in het centrum van Gent. Zoals de naam doet vermoeden, wordt hier op professionele wijze nieuw leven geblazen in kapotte GSM’s en PC’s. Kundig Hersteld wil zijn klanten zo lang mogelijk laten profiteren van hun producten. En dat verkoopt goed, vertelt zaakvoerder Kenneth Öfkeli ons.

Hoe ben je op de idee gekomen om Kundig Hersteld op te richten?

Kenneth Öfkeli: “Ik ben heel klein begonnen met de verkoop van occasielaptops. Ik kocht afgedankte laptops van bedrijven op die ik dan herstelde en verkocht. Dit ging twee jaar goed, maar dan kelderde die verkoop doordat eerstehands laptops veel goedkoper werden. Toen heb ik beslist om niet meer te verkopen en enkel nog reparaties te doen. Dat was één jaar heel erg moeilijk. Maar met doorzettingsvermogen en campagnes via Google zijn we er uiteindelijk door geraakt en gegroeid. Natuurlijk zijn kleine reparatiewinkeltjes veelvuldig aanwezig. Ik wou een beetje het verschil maken door de goeie service en het gevoel dat de mensen hebben als ze hier komen. Daarom hebben we heel bewust voor een heel grote winkel gekozen.”

Welke Service bieden jullie?

Kenneth Öfkeli: “Wij herstellen zowel hardware als software. Daarnaast doen wij enerzijds het upgraden van verouderde computers met bijvoorbeeld SSD schijven (dit zijn de nieuwste generatie harde schijven zonder bewegende onderdelen nvdr.). Anderzijds doen wij preventief onderhoud. Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat zij hun computers stuk maken door er niet naar te laten kijken. Dit onderhoud doen we door bijvoorbeeld koelpasta van computers te vervangen. We moedigen klanten eveneens aan om onze beschermende, levensduurverlengende accessoires te kopen. We hebben ook een herstel-aan-huis dienst waarmee we mindervaliden, ouderen en mensen met vaste computers bereiken. Verder verkopen wij een beperkt aanbod goedkope, nieuwe computers en tweedehandse Apple producten. In de toekomst willen we de mensen ook opleiden in het herstellen van hun spullen. Daarvoor is er al ruimte voorzien achter in de zaak, die later een trainingsruimte zal worden.”

“In de toekomst willen we de mensen ook opleiden in het herstellen van hun spullen.”

Jullie zijn onder andere gespecialiseerd in Apple producten. Deze zijn moeilijk te demonteren, hoe heb je dit geleerd?

Kenneth Öfkeli: “Ik deed veel technische kennis op door mijn opleiding: industriële wetenschappen. Bovendien werkte ik na school ook in de computerwinkel van mijn schoonbroer. Zo ben ik daar in blijven groeien. Ik heb dan later de wetenschappen gelaten om over te stappen naar elektriciteit, wat een heel belangrijke achtergrond is in deze sector als je jezelf niet continu wel elektrocuteren. Er komen natuurlijk voortdurend nieuwe dingen op de markt. Het is voor ons heel belangrijk om steeds mee te zijn met de nieuwe producten. Dit doen we door nieuwe telefoons - zoals de nieuwe iPhone 6S - te kopen en ze volledig uit elkaar te halen. Er zijn hier geen opleidingen voor, dus hebben we geen andere keuze om deze toestellen te kopen en ze zelf uit te pluizen. Door de jarenlange ervaring worden we hier steeds beter in.”

“Er zijn hier geen opleidingen voor, dus hebben we geen andere keuze om deze toestellen te kopen en ze zelf uit te pluizen.”

Is onafhankelijk herstel evident? Zijn de onderdelen vrij te verkrijgen?

Kenneth Öfkeli: “Bij Samsung producten valt dat mee, we gebruiken de originele onderdelen die Samsung zelf levert. Voor iPhones en iPads zijn wij genoodzaakt om kwalitatieve replica onderdelen te gebruiken. Apple levert voor deze toestellen namelijk geen originele onderdelen aan onafhankelijke hersteldiensten. Bij recente telefoons is het soms moeilijk om aan de onderdelen te geraken. Replica onderdelen kunnen natuurlijk pas worden gemaakt eens de telefoon even op de markt is.

“Apple levert voor iPhones en iPads geen originele onderdelen aan onafhankelijke hersteldiensten.”

We merken overigens dat er een groot verschil is in kwaliteit van de onderdelen. Vroeger zocht ik naar de goedkoopste replica onderdelen. Maar dit garandeerde niet altijd een duurzaam herstel. Klanten kwamen heel vaak terug. Toen heb ik gekozen om niet meer te besparen op de onderdelen. Dit maakte het herstel iets duurder, maar wel beter. We zien onze klanten natuurlijk liever niet meer terug, toch niet voor hetzelfde probleem (lacht).”

Hergebruiken jullie ook onderdelen van oude computers voor de reparaties?

Kenneth Öfkeli: “We hebben in de voorbije jaren veel kapotte computers verzameld. Wij demonteren die volledig en elke stukje wordt gelabeld en bewaard. Wanneer het dan mogelijk is deze stukken te hergebruiken voor een reparatie, dan doen we dat. We gaan wel niet actief op zoek naar kapotte computers, het gaat enkel om toestellen die binnenkomen en die niet te herstellen vallen. De klant betaalt bij ons een minimum onderzoekskost van 25 euro. Op het moment dat we constateren dat zijn toestel niet meer te herstellen is, stellen we hem voor de keuze: hij laat zijn toestel achter en hoeft de onderzoekskost niet te betalen of hij betaalt de 25 euro en krijgt zijn toestel terug. Beide keuzes worden ongeveer evenveel gemaakt.”

“Onherstelbare computers demonteren wij volledig en we labelen en bewaren elke stukje voor later hergebruik.”

Deel dit artikel

Geschreven door Anna Van Hoof & Merel Vansevenant