We organiseren onze acties in zes thematische werkagenda's:
Werkagenda's:
Bio-economie
Circulair Bouwen
Chemie/Kunststoffen
Maakindustrie
Voedselketen
Waterkringlopen
Zeven hefboomwerkingen zorgen voor extra ondersteuning:
Hefboomwerkingen:
Beleidsinstrumenten
Circulair aankopen
Communicatie
Innoveren & Ondernemen
Financiering
Jobs & Vaardigheden
Onderzoek
Wat, waarom en hoe?
Waarom gaan we voor een circulaire economie?
Toekomstbeelden 2050
Hoe zien we onze circulaire toekomst?
Over onze aansturing
Wie stuurt wat bij Vlaanderen Circulair?
vrijdag 24 september 2021
We hielden de voorbije weken een korte bevraging bij onze volgers naar wat ze graag in onze communicatie zien. De conclusie uit 275 antwoorden: we moeten (meer) praktijkvoorbeelden tonen van circulaire economie en een wegwijs bieden doorheen de relevantste info, praktische tools, beleid en regelgeving. We delen de resultaten in detail.
Deelnemers aan de enquête konden op een schaal aanduiden hoeveel behoefte ze hebben aan bepaalde inhoud van Vlaanderen Circulair. We scoorden elk antwoord en maakten de som.
Goede praktijkvoorbeelden blijken een constante in de antwoorden: toon ons de circulaire economie in actie op het terrein. Daarnaast verwachten de respondenten dat we inzicht bieden in de relevantste artikels, publicaties en websites rond circulaire economie. Op nummer drie staat praktische info en relevante tools om zelf aan de slag te gaan en net naast het podium staat info over beleid en regelgeving.
Info over jobs (vacatures?) in de circulaire economie, de voordelen van circulaire economie voor de eigen organisatie en theoretische kennis en kaders zijn veel minder gezocht.
We nemen de input ter harte. In combinatie met zoekwoordenonderzoek en statistieken van onze kanalen dokteren we een passende 'content-strategie' uit. (Nu reeds vind je 312 voorbeelden bij de doeners, 84 aankoopprojecten, 144 bouwprojecten, 96 ecodesign-voorbeelden en 24 case clips.)
Gevraagd naar de lievelingskanalen om info van Vlaanderen Circulair te ontvangen, stemden de meeste respondenten e-mail en website(s) de hoogte in. LinkedIn komt op de derde plaats.
Nuance: we stuurden de survey-oproep per mail uit en postten ze op sociale media. Er zit dus wellicht een scheeftrekking op in het voordeel van de kanalen waar we het grootste bereik hebben.
Nuttige context-info: de helft van de respondenten werkt in een bedrijf. Kennis- en onderzoeksinstellingen komen op de tweede plaats.
Een leuke vaststelling: we bereiken buiten onze formele partners, projectpartners en Green Deal-deelnemers een hele groep mensen die ons volgen en ook graag hun mening geven. Ook hen verliezen we niet uit het oog, beloofd.