Nieuw project richt pijlen op circulaire kantoorinrichting

maandag 21 augustus 2023

Van student tot ondernemer, we hebben het allemaal: een bureau. Het is een plek waar de meesten van ons veel tijd doorbrengen. Een plek die vaak ook meegroeit met je ambities. Dat zorgt voor veel beweging op het vlak van kantoormeubilair. Er zijn al wel wat circulaire oplossingen, maar omdat het potentieel enorm is en opschaling noodzakelijk, stampten enkele Europese partners het Circular Economy Office (CEO) project (website) uit de grond. Doe mee!

De meubelsector, take-make-dispose

Wist je dat in de EU elk jaar 10,5 miljoen ton kantoormeubilair weggegooid wordt? 10,5 miljoen ton. Elk jaar. 80 tot 90% daarvan wordt verbrand of gaat richting stort. Circulaire modellen op basis van reparatie, herfabricage en hergebruik nemen wel toe, maar het blijft een niche.

Kantoormeubilair, een gigantische markt

Zoomen we in op kantoormeubilair, een markt die in de EU een jaarlijkse omzet draait van zo’n 9 miljard euro, dan zien we dat van het nieuw geproduceerde kantoormeubilair 23% niet recycleerbaar is, en slechts 45% gedeeltelijk recycleerbaar (cijfers van 2021). Om maar te zeggen, er is werk aan de winkel…

En er is potentieel! De markt voor circulair kantoormeubilair kent al enkele echt mature spelers, waardoor er al behoorlijk wat kennis en ervaring is om op te schalen.

NIEUW! Europees CEO project

Vlaanderen Circulair ging samen met dertien Europese partners rond de vergadertafel zitten. Samen zetten we onze schouders onder het CEO project. Dit project heeft als hoofddoel om circulaire strategieën op te schalen en zo de circulaire kantoorpraktijk mainstream te maken. Onze ambitie is om dat te realiseren tegen 2026.

Sluit je bij ons aan

Heb jij van ver of dichtbij iets te maken met kantoormeubilair en wil je meebouwen aan een circulaire toekomst? Doe mee! De eerste stap is heel eenvoudig: schrijf je in op de nieuwsbrief van het project, zodat we je op de hoogte kunnen houden van alle activiteiten en nieuws. Begin oktober plannen we alvast een infomoment om het project en de verwachtingen toe te lichten, en om te bespreken hoe jij kan meewerken.

Met het CEO project gaan we voor een heel ruime benadering. We kijken ernaar uit een community te creëren met zowel aankopers als aanbieders van kantoormeubilair. Jullie zullen elkaar ontmoeten op events, workshops… zodat we samen, na verloop van tijd, een sterk netwerk vormen dat de circulaire kantoorpraktijk als een evidentie beschouwt en haar mee uitdraagt. Zin in? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

Leestip: 5 circulaire aankoopstrategieën voor jouw kantoorinrichting

Case: Gesloten kantoormeubelkringloop in Vlaanderen

Waarom nieuw kopen als je alles in huis hebt voor een fris, nieuw interieur? Het is vanuit die filosofie dat het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid sinds 2019 een raamcontract heeft met Nnof. Zowel refurbishment van meubilair, als een efficiëntere herinzet van bestaand meubilair (tweedekansmeubilair) komen daarbij aan bod.

Binnen het raamcontract kan Nnof ingeschakeld worden voor de inventarisatie van het bestaande meubilair, de studie voor de herinrichting en de ophaling van oude meubels, en ook het refurbishment en de levering en plaatsing van het refurbished meubilair. Ook entiteiten van de Vlaamse overheid die af willen van overtollig meubilair, kunnen dit laten ophalen door Nnof in ruil voor credits die ze bij een latere aankoop kunnen verzilveren. Nnof verkoopt het meubilair vervolgens opnieuw door aan entiteiten die op zoek zijn naar een circulaire kantoorinrichting.

Dankzij het raamcontract kunnen alle Vlaamse gemeenten en entiteiten van de Vlaamse overheid al gebruikmaken van een waterdicht systeem voor een gesloten kantoormeubelkringloop. Wie volgt?

CEO project

Schrijf je in voor de nieuwsbrief >

Deel dit artikel