De Landgenoten

Grond voor boeren voor lokale voedselproductie

De Landgenoten is een coöperatie en stichting die landbouwgrond koopt met het geld van aandeelhouders en schenkers, en vervolgens de grond beheert en verhuurt aan bioboeren via langdurige contracten. We zetten ook in op het adviseren van (publieke) grondeigenaren om hun grond duurzaam te laten bewerken. Op die gronden creëren we ruimte voor meer lokale en gezonde voeding, kansen voor innovatieve boeren en voor een levendig en groen platteland. Dat is goed voor onze gezondheid, de lokale gemeenschap en het milieu. Op die manier willen wij de overgang stimuleren van ons huidige voedselproductiesysteem naar een duurzamer systeem en zo bijdragen aan de circulaire economie.

Momenteel is er echter bij zowel private als publieke grondeigenaren (lokale besturen, OCMW’s, kerkfabrieken …) nog heel wat sensibilisering nodig over het belang van die transitie naar een duurzamer voedselproductiesysteem. Landbouwgrond wordt nog te veel gezien als een goed, om zijn financiële waarde, in plaats van als grondstof. Het ontbreekt eigenaars ook vaak aan de juiste informatie. Hoe ga je als grondeigenaar aan de slag om je grond in te zetten in de circulaire landbouweconomie? Waarmee moet je rekening houden? Wat is een correcte gebruiksovereenkomst voor een boer?

Op die vragen willen we met het project ‘Ruimte voor lokale voedselproductie in de circulaire economie’ een antwoord bieden. In de eerste levensjaren van De Landgenoten lag de focus op expertise opbouwen, netwerken uitbreiden en innoverende praktijken testen voor het vrijmaken en duurzamer inzetten van gronden. Nu willen we al die kennis op maat aanbieden aan publieke grondeigenaren, lokale besturen informeren, en hen de juiste inspirerende voorbeelden aanreiken.

De Landgenoten

Partners CSA-netwerk, De Ideale Woning, Vereniging voor Vlaamse Steden en Gemeenten

Organisaties Bedrijfwereld › Kennisinstelling ›

Thema's Communicatie / Sensibilisering › Lokaal ›

Sectoren Voedselketen ›

Resultaat
  1. We ontwikkelden verschillende voorbeeldcases van samenwerkingen met publieke grondeigenaren en creëerden drie nieuwe succesvolle vormen van samenwerking: ‘grondscan’, ‘grondetafel’ en ‘zoektocht boer’.
  2. We verbeterden ons contactmanagement en werkten een gerichtere communicatiestrategie uit: een vernieuwde website, inspirerende videogetuigenissen, drukwerk, twee campagnes naar gemeentebesturen, tientallen telefonische contacten …
  3. We vormden verschillende boeren-ambassadeurs die we konden betrekken in onze werking. Zij geven een concreet gezicht aan de grondproblematiek en helpen ons bij het sensibiliserende werk.
  4. Ons publiek breidde zich duidelijk uit: we kregen exponentieel meer aanvragen van boeren voor grond binnen in 2019. Bovendien bleken privéeigenaren en studiebureaus onverwacht geïnteresseerd in ons aanbod. We kregen zelfs een schenking van 8 ha landbouwgrond.

Gerelateerde cases

 

16/01/2018

 

11/01/2018