Open Promotor Platform: niet-bouwen aan een circulaire stad

Leegstaande ruimte benutten via coöperatieve ruimtelijke ordening

In een duurzame toekomst zullen we het principe circulariteit niet enkel op materialen moeten toepassen, maar ook op onze bebouwde ruimte. Vandaag vertalen menselijke ruimtevragen zich echter maar al te vaak naar nieuwe kubieke meters. Dat staat nochtans in fel contrast met de schaal en het enorm hergebruikspotentieel van bestaande lege en onderbenutte ruimte in steden.

Zowel de rigiditeit van immobiliën als het one-shot-karakter van professionele alternatieve vastgoedontwikkeling laten een enorm ruimtelijke potentieel van atypische gebouwen onderbenut.

Met dit project wil het bureau voor sociaal ruimtelijke innovatie Endeavour, het productontwikkelingsbureau Bagaar en financieel expert Peter De Groot een multidisciplinair antwoord ontwikkelen op die uitdaging, met een focus op coöperatieve ruimtelijke ontwikkeling.

Het doel van ons project is leegstaande en onderbenutte ruimte in het bestaande patrimonium blootleggen en tegelijk de coöperatieve ruimtelijke ontwikkeling democratiseren, opschalen en de slaagkansen ervan maximaliseren.

Daarom ontwikkelden we het online Open Promotor Platform, wat zowat de ontbrekende schakel moet vormen tussen de diverse partners betrokken bij het succesvol realiseren van circulair ruimtegebruik.

Endeavour

Partners Bagaar, 51N4E, RE-ST, PDG

Organisaties Bedrijfwereld ›

Thema's Herstel / Remanufacturing › Data / Tools ›

Sectoren Bouw › Sociaal-Maatschappelijk ›

Resultaat
  1. Op basis van concrete praktijkervaring opgedaan tijdens een voorgaand initiatief ‘We Kopen Samen den Oudaan’, identificeerden we de structuur en de grootste uitdagingen in het proces van coöperatieve ruimtelijke ontwikkeling.
  2. We stelden een multidisciplinair team van experts samen, elk met hun eigen kennis en benadering van coöperatieve ruimtelijke ontwikkeling, om de diverse geconfronteerde drempels op een omvattende wijze te analyseren en aan te pakken.
  3. We creëerden het Open Promotor Platform, dat atypische leegstaande ruimte in kaart brengt, plaats biedt voor zoekertjes van mensen op zoek naar ruimte of partners voor een collaboratief project alsook professionele begeleiding biedt bij het opmaken van een realistisch plan.
  4. We zetten tijdens dit project gericht in op communicatie naar diverse doelgroepen om ons concept te pitchen, bij te sturen en verder te onderbouwen op basis van hun feedback. We deelden ons ontwikkelingsproces via o.a. lezingen, expo’s, publicaties, sociale media …

Gerelateerde cases

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

28/09/2017