De Circulaire Weg

Nieuwe rijweg met het materiaal van de oude

In het Vlaamse landschap liggen nog veel betonnen (landbouw)wegen. Die verkeren vaak in een slechte staat. Beton is echter een materiaal dat de mogelijkheid biedt om opnieuw aangewend te worden. Dat gebeurt momenteel ook, maar vaak krijgt het gerecycleerde materiaal dan geen hoogwaardige functie meer en wordt het eerder gebruikt voor funderingen.

Met het project De Circulaire Weg wil Wegenbouw De Brabandere daar graag verandering in brengen. In het verleden hebben we al meerdere inspanningen geleverd om ecologischer te werk te gaan bij het bouwen van nieuwe wegen. Met dit project willen we nu onderzoeken of we het afbraakmateriaal van oude betonnen wegen geen hoogwaardiger tweede leven kunnen geven, namelijk door ze te gebruiken als hoogwaardigere betongranulaten voor de nieuwe wegverharding zelf, in plaats van enkel voor de fundering.

Als voorbeeldproject voor ons onderzoek hebben we een oude landbouwweg in Veurne trachten te vervangen door een nieuwe weg van 100% gerecycleerd materiaal. Deze circulaire weg is op zich misschien slechts een klein project, maar was bijzonder succesvol en kan als grote voorbeeld dienen voor de volgende generaties.

Wegenbouw De Brabandere

Organisaties Bedrijfwereld ›

Thema's Hergebruik / Urban Mining › Recyclage / Upcycling ›

Sectoren Bouw ›

Resultaat
  1. De geproduceerde afvalstroom van de wegenwerken tijdens dit project is aanzienlijk lager dan bij andere wegenwerken. Dit komt natuurlijk doordat er meer dan 85% van de oude betonnen weg wordt hergebruikt.
  2. Doordat we zoveel bestaand materiaal ter plaatse opnieuw gebruiken, ligt het transport van zowel de aanvoer van nieuw materiaal als de afvoer van oud materiaal een stuk lager. Dat betekent dat onze CO2-uitstoot ook aanzienlijk kleiner is.
  3. Onze nieuwe weg vormt geen bijkomende belasting op de ontginning van natuurlijke grondstoffen, aangezien we zelfs voor de toplaag een deel van de natuurlijke, grove granulaten vervangen door gerecycleerde granulaten.
  4. De nieuwe weg scoort zowel qua vorst-dooiweerstand, druksterkte als stroefheid bijzonder goed. Daarmee voldoet hij aan de zwaarste eisen voor wegenbeton, namelijk de eisen die gelden voor een autosnelweg.

Gerelateerde cases

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

11/01/2018

 

28/09/2017