Airline tech trolley as a service

Innovatie voor de catering in de lucht

Het systeem van de circulaire economie richt zich vooral op een efficiënter gebruik van onze schaarse grondstoffen, maar ook op de toepassing van nieuwe ondersteunende businessmodellen die vitaal zullen zijn voor een succesvolle, duurzame toekomst. Onze bestaande modellen, vaak gecentraliseerd rond het product, zullen met andere woorden fundamenteel moeten worden heruitgevonden.

Met die gedachte in het achterhoofd werkten Econocom en AeroCat een tijd geleden al samen om het cateringmodel van luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Zo bedachten we een lichte, innovatieve trolley en een bijhorend economisch model gericht op het gebruik en minder op het bezit van de trolley. De (ecologische) voordelen van de trolley zijn groot: tot 30% minder brandstofkosten, een lagere CO2-uitstoot, gebruik van recycleerbare materialen …

Door toegenomen digitale mogelijkheden en met de steun van Vlaanderen Circulair willen we die ideeën versterken en een hele systeeminnovatie introduceren, en zo de transitie naar een circulaire economie vergemakkelijken. De fysieke trolley kan uitgroeien tot een intelligente Airline Tech Trolleyas- a-Service (ATAAS), wat een fundamentele transformatie betekent in een tot nu toe conservatieve markt.

Om die uitdaging aan te gaan werkten we samen met De Ster, de Vlaamse afdeling van Gategroup, die met 750.000 trolleys in beheer de wereldmarktleider vormt in luchtvaartcatering.

Econocom Lease

Partners Aerocat, De Ster

Organisaties Bedrijfwereld › Social Profit ›

Thema's Ontwerp › Verpakkingen ›

Sectoren Logistiek › Voedselketen ›

Resultaat
  1. De ecologische voordelen van de nieuwe trolley zijn groot: tot 30% minder brandstof, lagere CO2-uitstoot, gebruik van recycleerbare materialen, minder onderhoud, langere levensduur, slimmer benut kapitaal en hergebruik van tweedehandse trolleys.
  2. De ATAAS helpt luchtvaartmaatschappijen bij het innoveren van hun klantenrelatie: van een loutere tickettransactie naar een langdurige relatie gecentreerd rond service, support en experience. Marketingstrategieën die enkel draaien om de laagste prijs, worden verleden tijd.
  3. De ATAAS is gemaakt uit plastic (i.p.v. geleidend aluminium) wat veel meer mogelijkheden biedt om de trolley uit te rusten met allerlei digitale, innovatieve snufjes (WiFi, Bluetooth, track & trace systeem …). Dit houdt zowel voordelen in voor de luchtvaartmaatschappij als voor haar reizigers.

Gerelateerde cases