WASTE_FULL

De circulaire hub voor de kleintjes

Veel kinderspullen kosten handenvol geld, maar worden eigenlijk slechts heel tijdelijk gebruikt. Daarna zijn ze vaak nog in prima staat, maar toch stroomt slechts een derde door naar hergebruik. Heel wat starters en designers uit de sector willen dit graag meer circulair aanpakken, maar lopen regelmatig tegen de drempels aan van marktonderzoek, logistiek, productieopschaling …

Het project Waste_full, een circulaire hub voor de kleintjes, is een initiatief van Mic Mac Minuscule voor starters, designers en kleine ondernemingen die circulaire producten en diensten op de markt willen brengen voor kinderen en hun ouders. Het doel is onderzoeken of en hoe een marktplaats voor circulaire producten levensvatbaar kan zijn.

Het project bestaat uit drie luiken: een digitaal platform om circulaire producten aan de markt te toetsen en te verkopen, een fysieke hub voor de prototyping en (opschaal) productie van circulaire producten, en een kennishub voor de uitwisseling van kennis en informatie, met een sterke focus op learning-by-trying.

Bij de opstart gingen we eerst op zoek naar geschikte overschotstromen waarmee we ideeën voor prototypes konden genereren. Onze leftover hackatons, een initiatief waarbij deelnemers nieuwe ontwerpideeën uitproberen met overschotten textiel, hout, karton … waren een groot succes en vormden een belangrijke schakel voor ons project.

In een volgende fase ontwikkelden we een reeks prototypes door middel van rapid prototyping, een methode waarmee we snel kunnen vaststellen of een product levensvatbaar is, zowel technisch, financieel als op vlak van marktacceptatie. Een circulaire co-sleeper, luiertassen, speleoboxen ... zijn enkele voorbeelden van onze ontwikkelde prototypes.

Mic Mac Minuscule BVBA

Partners Mic Mac Minuscule BVBA, Kunnig VZW, Kabinet O, Mathias De Cock, Netwerk Bewust Verbruiken VZW

Organisaties Bedrijfwereld › Social Profit ›

Thema's Communicatie / Sensibilisering › Businessmodellen ›

Sectoren Diensten › Detailhandel ›

Resultaat
  1. In september 2020 lanceerden we het digitale marktplatform loopedgoods. be. Dankzij een goede samenwerking met het Nederlandse VerdraaidGoed, een partner met gelijke missie, konden we hun digitaal platform uitbreiden naar België.
  2. Door in te zetten op een goede communicatie met partners en doelgroepmedewerkers, maar ook naar buiten toe, o.a. tijdens onze leftover hackatons, kreeg de lancering van loopedgoods.be veel persbelangstelling. We bereikten naar schatting 500.000 mensen.
  3. Via rapid prototyping konden we snel een tiental prototypes ontwikkelen van producten uit materiaaloverschotten: luiertassen, speelgoedzakken, speleoboxen, een co-sleeper … Dat leidde al tot 4.000 stuks in productie en 1 FTE in de sociale economie.
  4. We ontdekten dat de pay-per-use uitleenformule een interessant circulair businessmodel is voor onze (circulair gemaakte) co-sleeper. Zo’n babybed, te monteren aan het bed van de ouders, is immers een dure aankoop terwijl het slechts tijdelijk gebruikt wordt.