Toekomst voor afgedankte plezierboten

Oude plezierboten recycleren

In de tweede helft van de vorige eeuw werden massaal schepen en pleziervaartuigen gebouwd in polyester in plaats van hout en metaal. Veel van die pleziervaartuigen zijn nu aan het einde van hun leven en rijp voor de sloop. In onze buurlanden circuleren daarover zorgwekkende cijfers: 25.000 slooprijpe schepen in Nederland, 50.000 in Frankrijk en in het Verenigd Koninkrijk ... Momenteel hebben we nog geen zicht op de situatie in Vlaanderen, onder meer omdat we geen sloperijen hebben die zich toeleggen op die polyesterschepen.

Met dit project wil de Vlaamse Yachthaven van Nieuwpoort de problematiek in Vlaanderen (de kuststreek) in kaart brengen en onderzoek voeren naar een duurzame oplossing op lange termijn.

Concreet hebben we eerst een bevraging gedaan bij Vlaamse kustjachthavens en aanverwante bedrijven over de aanwezigheid van slooprijpe of verwaarloosde schepen op hun domein. Vervolgens hebben we zelf verschillende afgedankte boten verzameld en trachten te recycleren om meer inzicht te krijgen in het sloop- en recyclageproces, vooral wat betreft het polyestermateriaal en de financiële aspecten.

VYNieuwpoort

Partners OVAM - afdeling Afval- en Materialenbeheer

Organisaties Bedrijfwereld › Overheid ›

Thema's Recyclage / Upcycling ›

Sectoren Chemie / Kunststoffen ›

Resultaat
  1. Na onze bevraging bleken er 45 slooprijpe boten aan de Vlaamse kust terug te vinden. Deze inventarisatie is zeker niet volledig en zou best door een onderzoeksbureau uitgevoerd worden, maar toont wel al aan dat er nood is aan een opruimactie.
  2. Wat betreft de recyclage moeten we een onderscheid maken tussen boten die bestemd zijn voor recyclage en boten die nog geschikt zijn voor verkoop. Zo konden we tijdens dit project 7 boten recycleren en 12 verkopen.
  3. Naarmate we steeds meer gerecycleerd materiaal verzamelden, zijn we gestart met de verkoop ervan via onze website. Dit aanbod kreeg veel positieve respons: kopers zijn tevreden met onderdelen en materiaal aan een lage prijs, en wij konden een deel van onze kosten recupereren.
  4. Aan de hand van een aantal persoonlijke verhalen ontdekten we ook dat ons project een uitweg kan bieden aan eigenaars die zich geen raad meer weten met hun boten en het hen de nodige gemoedsrust kan geven.