The Packaging Shift

De community van organisaties die samen streven naar een duurzamere economie en maatschappij

Verpakkingen zijn één van de grootste ecologische problemen van het moment. De jaarlijkse geproduceerde volumes, zo’n 170 kg per inwoner van de Europese Unie, overbelasten de huidige verwerkingscapaciteit, wat leidt tot zwerfvuil, overvolle stortplaatsen, afval in oceanen en rivieren en broeikasgassen. Om die problematiek ten gronde aan te pakken, moeten we dringend overstappen op een meer circulaire economie.

Met dit project wil The Shift, het Belgische verzamelpunt voor duurzaamheid, die ecologische problematiek aanpakken door te focussen op het wegwerken van de barrières die organisaties tegenhouden om duurzamere verpakkingskeuzes te maken.

In een eerste fase hebben we onderzocht op welke problemen spelers in de verpakkingswereld botsten om voor meer duurzame verpakkingen te opteren. Vervolgens hebben we de drie grootste problemen geprioritiseerd, namelijk de inconsistente evaluaties van circulariteit, het in silo’s opgesloten zitten van kennis en de verwarrende consumenteninformatie en -educatie.

In de tweede fase hebben we samen met stakeholders uit de verpakkingswereld brainstormsessies georganiseerd en daaruit drie pilootprojecten gelanceerd: The Eco-Evaluation, The Consumer Education en The Packaging Ecosystem.

The Shift

Partners Valipac, Accenture, OVAM, Vlaanderen Circulair, Brussel Leefmilieu

Organisaties Bedrijfwereld › Social Profit › Overheid ›

Thema's Verpakkingen ›

Resultaat
  1. Uit de interviews van stakeholders van de volledige verpakkingswaardeketen konden we negen uitdagingen identificeren die hen tegenhielden duurzamere keuzes te maken. Voor drie uitdagingen hebben een oplossing geformuleerd via een drie pilootprojecten.
  2. Binnen het project The Eco-evaluation ontwikkelden we twee nieuwe methodes om de impact van verpakkingen te meten. Daarmee kunnen organisaties (sneller dan met de LCA-methode) meerdere verpakkingsopties vergelijken en bewuster kiezen voor de duurzamere opties.
  3. Binnen het project The Consumer Education wordt gewerkt aan een communicatiecampagne met gecontextualiseerde boodschappen om misvattingen rond duurzame verpakkingen uit de wereld te helpen. We werken hierbij samen met OVAM, UAntwerpen en UGent.
  4. Binnen het project The Packaging Ecosystem werken we aan het oprichten van een ecosysteem rond duurzame verpakkingen, met als doel de creatie van duurzame oplossingen te faciliteren en accelereren door informatie beter te delen, en organisaties met elkaar in contact te brengen.