The next generation is circular

Serious game om jongeren te laten kennismaken met circulariteit

Vlaanderen investeert vandaag veel in het overbrengen van het gedachtengoed van circulaire economie. Die initiatieven zijn dan vooral gericht naar het middenveld, ondernemers, studenten uit het hoger onderwijs of de universiteit … Aan de start van dit project was er echter nog geen aanbod gericht naar een jongere doelgroep, namelijk jongeren uit het secundair onderwijs.

Om daarop in te spelen startten de POM West-Vlaanderen samen met Cobot, het sectorale opleidingsfonds van de textielindustrie, en PlastIQ, het sectorale opleidingsfonds van de kunststoffensector het project The Next Generation is Circular. Onze missie: de basisprincipes van circulaire economie overbrengen naar jongeren.

We hebben ons daarbij toegespitst op de kunststoffen- en de textielsector, want die hebben een enorm potentieel om te groeien binnen de circulaire economie. Beide sectoren hebben te maken hebben met een tekort aan arbeidskrachten en een negatief imago (denk bijvoorbeeld aan de grote plasticafvalproblematiek), maar tegelijk bezitten ze de ambitie om te verduurzamen, door te innoveren in nieuwe technologieën, in te zetten op recyclage …

Met dit project willen we jongeren introduceren in de circulaire economie, aantonen welke duurzame en innovatieve ontwikkelingen er binnen deze sectoren gebeuren en hen warm maken om carrière- en opleidingskeuzes te nemen die hieraan verbonden zijn. Om die doelstellingen te realiseren en op een interactieve, doelgroepgerichte manier onze boodschap over te brengen, kozen we voor de spelmethodiek en ontwikkelden we een serious game: Circonopoly.

Resultaat
  1. We ontwikkelden een simulatiespel, Circonopoly, waarmee jongeren op een interactieve en doelgerichte manier kunnen kennismaken met circulaire economie. Het is gratis online beschikbaar, samen met een instructievideo en extra lesmateriaal voor leerkrachten.
  2. Met dit spel willen we een nieuwe doelgroep introduceren tot circulariteit, namelijk jongeren van het secundair onderwijs .De meeste bestaande initiatieven zijn immers vooral gericht naar het middenveld, ondernemers, hogeschool- of universiteitsstudenten …
  3. Leerkrachten die de begeleiding liever aan iemand anders overlaten, kunnen terecht in het Activity Center van het Circular Materials Center, een kenniscentrum voor circulaire nieuwe materialen in Kortrijk. Daar worden ook andere workshops aangeboden.