SensiParti

Circulair bouwen haalbaar maken voor particulieren

Gedeeld woninggebruik, levenslang wonen, onderhoudsvriendelijk bouwen, thuiswerken … Er zijn heel wat noden en wensen bij particuliere bouwers om circulair en veranderingsgericht te bouwen. In de praktijk raken die bezorgdheden echter vaak ondergesneeuwd doorheen het bouwproces. Er wordt teruggegrepen naar vertrouwde conventionele technieken en oplossingen die op korte termijn kwalitatief zijn, maar niet toekomstbestendig of aanpasbaar. 

Met SensiParti wil Bond Beter Leefmilieu de circulaire bouwmarkt voor particulieren aanzwengelen door te vertrekken vanuit hún noden. SensiParti is een online en offline platform op maat van de bouwheer met concrete informatie en getuigenissen over circulaire bouwoplossingen. Zo tonen we aan de hand van concrete cases hoe alledaagse zorgen van bouwheren al hebben geleid tot meer circulaire oplossingen. We brengen het verhaal van de gebruiker, laten het antwoord van de ontwerper zien en geven concrete voorbeelden van technische oplossingen na hun uitvoering. Via inspiratietours, huisbezoeken en peer-to-peeruitwisseling tonen we hoe bouwheren zelf aan de slag kunnen met circulaire principes en wie hen kan helpen. 

Bond Beter Leefmilieu

Partners Vrije Universiteit Brussel, Architectonische Ingenieurswetenschappen, Vibe

Organisaties Kennisinstelling ›

Thema's Communicatie / Sensibilisering › Data / Tools ›

Sectoren Bouw › Sociaal-Maatschappelijk ›

Resultaat
  1. We creëerden een toegankelijke databank van circulaire projecten: op ecobouwers.be verzamelden we meer dan 100 projecten met uitgesproken circulaire meerwaarde. Elk project is volledig beschreven, zowel op technisch vlak als wie eraan meewerkte. 
  2. Via een reeks webinars en projectbezoeken laten we particulieren kennis maken met innovaties binnen circulair bouwen. Door innovatieve concepten te helpen verspreiden, hopen we ze sneller ingang te geven in de bouwwereld. 
  3. We vergroten de markt van circulair bouwen door circulaire strategieën in de kijker te plaatsen. Zo stelden we een brochure samen die de aandacht vestigt op concrete en haalbare oplossingen die gemakkelijk toepasbaar zijn in de praktijk. 
  4. We vergroten de markt van circulair bouwen ook door de aanbodzijde te stimuleren: door noden en zorgen van particulieren in kaart te brengen aan de hand van user story scenario’s, moedigen we de aanbodzijde aan gerichter op te schalen.