School of commons

Een nieuwe samenwerking om circulaire coaches samen te brengen met changemaker

Commons zijn materiële of niet-materiële zaken die gedragen, beschermd of geproduceerd worden door een gemeenschap en beheerd op basis van de regels en standaarden van die gemeenschap.

De School of Commons (SOC) is een innovatieve methodologie om enerzijds kennis over commons te verzamelen en verspreiden en anderzijds de transitie van die commons te stimuleren. Concreet is de SOC een innovatief model voor samenwerking tussen coaches, changemakers, cases en structurele partners. Het gedeelde doel is de uitbouw van de circulaire stad versnellen op basis van ontwerp, technische inzichten, managementmodellen en nieuwe leerparadigma’s. Zo hebben we reeds een lespakket van 10 avondlessen opgezet en plannen we volop een tweede editie van de SOC in de vorm van bootcamps.

Deze vorm van delen van kennis en expertise kan bijdragen tot een snelle exponentiële groei van de lokale en wereldwijde circulaire economie.

Het project is experimenteel: leren en kennis delen creëert de nodige competenties voor het ontwikkelen van de circulaire stad. We streven naar een natuurlijke groei, voldoende zelfreflectie en volledige zelfvoorziening.

Timelab

Partners Howest, Op Scherp bvba, Edwin Hantson cvba, Muntuit vzw, P2P foundation

Organisaties Bedrijfwereld › Social Profit ›

Thema's Communicatie / Sensibilisering › Jobs / Vaardigheden ›

Sectoren Diensten › Sociaal-Maatschappelijk ›

Resultaat
  1. We ontwikkelden een lespakket met 10 avondlessen waarvoor changemakers zich kunnen inschrijven. Ieder lespakket werkt rond een bepaald thema of ‘patroon’: bronnen, identiteit, organisatie, dromen, maken, disruptie, systematische transformatie en open einde.
  2. Op basis van de leerlessen uit de eerste editie, creëerden we een School of Commons game dat als rode draad doorheen de tweede editie zal lopen. Het is een coöperatief spel, dat kennisuitwisseling faciliteert en samenwerking bevordert.
  3. We organiseerden verschillende testedities voor een vijfdaagse bootcamp, waarvan er uiteindelijk 2 werden ingepland voor de tweede editie van de SOC. De ene is specifiek gericht op artiesten en de andere op organisaties en professionele coaches.
  4. We zijn erin geslaagd een businessplan te ontwikkelen om de School of Commons na de gesubsidieerde periode op te schalen.