Liesbet Braeckman maakt textielkunst met een circulair verhaal

Circulaire Verhalen in Textielkunst

Als een kind in een snoepwinkel voelt Liesbet Braeckman zich wanneer reststoffen uit de interieur- en modesector op haar pad belanden. Soms toevallig, soms zelf uitgezocht, in ieder geval gered van de container. Ze verwerkt de stoffen tot textielkunstwerken die zo een circulair verhaal vertellen.

Na een carrière van 15 jaar in de financiële sector en 15 jaar bij het cateringbedrijf van haar man, vond Liesbet Braeckman het tijd om haar passie voor textiel in een eigen project te gieten. Met reststoffen uit de interieur- en modesector creëert ze tastbare textielkunstwerken die visueel, maar ook akoestisch interessant zijn. Dat laatste kan vooral een meerwaarde zijn voor bedrijven die veel stofresten hebben, omdat ze de akoestiek van bijvoorbeeld hun kantoren en winkels zo op een creatieve manier opwaarderen.

De techniek die Liesbet gebruikt heet ‘manipulatie van textiel’. Met elke vezel die ze zo bewerkt, streeft ze ernaar om niet alleen een esthetisch statement te maken, maar ook een milieubewuste boodschap te verspreiden.

Mollis
En er is meer. Met haar project Mollis zet Liesbet haar ambacht ook in om kledingstukken die een bijzondere emotionele waarde hebben, om te toveren tot een persoonlijk aandenken. Denk aan stapels babykleertjes waar je geen afscheid van kan nemen, de opvallende keukenschort van je mama of de outfits van voor je succesvolle dieet.

Een knap staaltje innovatie in de kunst- en textielwereld!