FOOD ACT 13

Een stad die circulair onderneemt en deelt

Food Act Kortrijk was een voedselhulpnetwerk actief in Kortrijk sinds 2014. Het opereerde zeer kleinschalig: overschotten werden opgehaald bij een vijftal retailers en via een weekschema dagelijks herverdeeld over Kortrijkse welzijnsorganisaties. Er was echter geen gekoeld transport noch mogelijkheden voor opslag. Het aanbod beperkte zich tot groenten, fruit, brood en droge voeding.

Dankzij de hulp van Vlaanderen Circulair wilde OCMW Kortrijk dit lokale initiatief opschalen naar een nieuw distributieplatform voor de verdeling van voedseloverschotten in de hele regio Zuid-West-Vlaanderen: Food Act 13.

Die opschaling resulteerde in een succesvolle regionale samenwerking tussen 14 lokale besturen en 90 afnemers. Food Act 13 vormt nu een netwerk van 14 OCMW’s en 13 structurele partners waarvan de Voedselbank West-Vlaanderen de meest unieke is.

Ook bijkomende doelstellingen, zoals het valoriseren van vlees- en visoverschotten uit de retail of een onderzoek naar voedseloverschotten in OCMW-grootkeukens, werden gehaald.

OCMW Kortrijk

Partners Voedselverdeelorganisaties in Kortrijk Delhaize

Organisaties Social Profit › Overheid ›

Thema's Herstel / Remanufacturing ›

Sectoren Voedselketen ›

Resultaat
  1. We slaagden erin een professionele operationele verdeling van voedseloverschotten in Zuid-West-Vlaanderen te organiseren.
  2. De reeds opgedane expertise uit het lokale initiatief werd succesvol geïntegreerd in het regionale Food Act 13, wat groeikansen genereerde voor 14 lokale besturen in de regio Zuid-West-Vlaanderen. Met die knowhow creëerden we een merknaam die vertrouwen schept bij zowel aanbieders als afnemers.
  3. We konden retailers overtuigen om ook vlees- en visoverschotten te herbestemmen. We stelden een leidraad op en hanteerden good practices die o.a. Colruyt, Aldi en Lidl overtuigden om met ons samen te werken. Die leidraad is ook nuttig voor andere voedselhulporganisaties.
  4. We voerden onderzoek naar voedseloverschotten uit OCMW-grootkeukens en ontwikkelden een sensibiliseringsbeleid dat resulteerde in minder verlies en in een nieuwe manier van werken om de overschotten mee te geven aan gebruikers.