De Circulaire School van de Toekomst

Overstappen naar een circulair scholenpatrimonium in Vlaanderen

Groep Van Roey ontwerpt en bouwt veel scholen. Tot voor kort gebeurde dat nog volledig via traditionele ontwerpmethodes. Met dit project willen we onderzoeken hoe we de transformeerbaarheid en circulariteit van onze schoolgebouwen verder kunnen optimaliseren, gefundeerd op wetenschappelijke en technische studies.

We vertaalden onze doelstelling in de volgende onderzoeksvragen: Wat is de ontwerp- en bouwstrategie specifiek voor circulaire scholen? Welke set bouwoplossingen kunnen wij samenstellen voor eenvoudigere demontage en hergebruik en die voldoen aan de specifieke eisen? Welke oplossingen scoren het beste na een levenscyclusanalyse op vlak van milieu en kosten? Hoe kunnen we de toekomstige transformaties van scholen in acht nemen in deze studies?

Groep Van Roey nv

Partners VITO/Energyville, VUB Architectural Engineering, Universiteit Antwerpen, Wetenschappelijk & Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf

Organisaties Bedrijfwereld › Kennisinstelling ›

Thema's Ontwerp ›

Sectoren Bouw › Overheid ›

Resultaat
  1. We creëerden samen met de VUB een handleiding voor het ontwerp van circulaire schoolgebouwen. Het omvat een mogelijke vertaling van de beschikbare ontwerpstrategieën alsook een reeks tools en richtlijnen om die concepten om te zetten in concrete ontwerpkeuzes. De handleiding is online te consulteren via deze link.
  2. We volgden het concrete ontwerptraject van school De Kaart (Brasschaat) en organiseerden workshops om circulaire opportuniteiten op vlak van ontwerp en gebruikte technieken en materiaal te introduceren.
  3. We voerden een levenscycluskostenanalyse (LCC) en (milieu-) levenscyclusanalyse (LCA) om de duurzaamheid van vier voorgestelde buitenwandvarianten voor De Kaart te evalueren en vergelijken ten opzichte van de referentieopbouw.