De circulaire school, klaar voor 2050

Hoe aanpasbare HVAC de circulariteit van een schoolgebouw vergroot

Om het scholenpatrimonium van de Provincie Antwerpen op een duurzame manier klaar te maken voor 2050, moeten we de klassieke schoolconcepten radicaal herdenken. Ruimte moet maximaal benut worden, er is nood aan flexibiliteit en het patrimonium moet een ruimere maatschappelijke functie krijgen.

Via dit project wil Cenergie, in samenwerking met de Provincie Antwerpen en Universiteit Antwerpen, een langetermijnvisie opstellen voor het scholenpatrimonium van Antwerpen. Aan de hand van intense workshops in het onderwijsveld werd de prangende vraag duidelijk om schoolgebouwen flexibeler te gebruiken. Dat is o.a. mogelijk via aanpasbare technische installaties. Daarom werkten we aan de hand van een casestudie twee innovatieve HVAC-concepten uit. Van beide toekomstscenario’s berekenden we vervolgens de milieu-impact (LCA) en levenscycluskost (LCC).

Cenergie

Partners Universiteit Antwerpen, Provincie Antwerpen

Organisaties Bedrijfwereld › Kennisinstelling › Lokale besturen ›

Sectoren Bouw › Energie ›

Resultaat
  1. Door een multidisciplinair consortium te vormen met onze projectpartners beschikken we over een complementaire expertise. Dankzij regelmatig samenkomen met de betrokken partijen konden we een gefundeerde toekomstvisie ontwikkelen.
  2. Intense workshops leidden tot twee uitgewerkte HVAC-concepten voor schoolgebouwen: een eerste concept werkt rond vloerverwarming en nachtelijke koeling, het tweede concept focust op klimaatplafonds.
  3. Dankzij duurzaamheidsanalyses (milieu-impact en levenscycluskost) konden we HVAC-concepten uitwerken die ook flexibiliteit vertonen doorheen de tijd en zo de circulariteit vergroten.
  4. De duurzaamheidsanalyse toegepast op de casestudie van de school PTS Mechelen toont aan dat het concept van vloerverwarming en nachtelijke koeling een langere economische en milieu-impact heeft dan het andere concept.