Da's proper

Ecologische reinigers op basis van circulaire grondstoffen

Ecover, de Belgische fabrikant van ecologische was- en reinigingsmiddelen, focust zich al decenia lang op het vervangen van petrochemische door natuurlijke ingrediënten in haar producten. Nu willen we nog een stapje circulairder gaan door bepaalde grondstoffen te winnen uit reststromen van andere industrieën.

Zo lanceerden we in het voorjaar van 2023 twee circulaire reinigers, een WC reiniger en een oppervlakte reiniger in onze too good to waste productlijn. Deze bestaan respectievelijk voor 81*% en 97*% uit een waaier grondstoffen geproduceerd uit restromen waarvoor geen landoppervlakte verreist was tijdens de productie.

Met deze producten wil Ecover in een grootse en weldoordachte reclamecampagne niet enkel de consumenten sensibiliseren voor het groene verhaal rond circulaire grondstoffen, maar hopen we ook een innovatieve respons teweeg te brengen in de rest van de industrie.

*met uitzonder van water

In 2018 hadden ze ook in samenwerking met ABInBev het project Waste Ethanol from Beer (WEB). Daarmee willen we testen of we het ingrediënt ethanol uit de formule van ons afwasmiddel kunnen vervangen door afvalethanol die ABInBev verkrijgt uit de productie van alcoholvrij- en arm bier.

Ecover Co-ordination Center

Organisaties Bedrijfwereld ›

Thema's Hergebruik / Urban Mining › Industriële Symbiose ›

Sectoren Detailhandel ›

Resultaat
  1. Het project resulteerde in een afwasmiddel dat voor minstens 25% bestaat uit restethanol bekomen uit de productie van alcoholvrij bier. Het product krijgt de toepasbare naam ‘too good to waste’.
  2. Het proefproduct, verkrijgbaar in beperkte oplage, was mede dankzij een geslaagde reclamecampagne overal onmiddellijk uitverkocht. Het heeft een ongekende vraag naar soortgelijke initiatieven teweeggebracht, zowel bij retailpartners als consumenten.
  3. Binnen ons bedrijf is de appetijt om meer in te zetten op dergelijke acties aanzienlijk gegroeid. Het verdere onderzoek naar en invoeren van soortgelijke initiatieven werd zelfs opgenomen in onze bedrijfsdoeleinden voor de komende 5 jaar.
  4. Via de Too Good To Waste Hackathon, een brainstormevent rond circulaire economie, stelden we ons project voor aan zo’n 40 bedrijven. Het leverde heel wat nieuwe leads rond circulaire grondstoffen op en zal wellicht leiden tot nieuwe partnerships.