Close The Loop

De mode-industrie laten kennismaken met circulaire economie

Met het Close The Loop-project wil Flanders DC de mode-industrie wakker schudden en modeondernemers de tools geven om zelf aan de slag te gaan met de principes van circulaire economie en duurzaam ondernemen. Aanvankelijk was Close The Loop een uitgebreid online kennisplatform met een database van meer dan 400 inspirerende cases. Doordat de aandacht voor het onderwerp enorm groeide en steeds meer bedrijven bij ons aanklopten voor advies, besloten we om nog een stap verder te gaan en persoonlijke begeleidingstrajecten aan te bieden.

In 2017 ontwikkelden we een eerste Close The Loop-traject waarin we 3 bedrijven op maat hielpen om een duurzaamheidsstrategie uit te werken. Dankzij de vele positieve reacties startten we in 2018 een nieuw traject op, deze keer voor maar liefst 8 bedrijven.

Concreet houdt het traject in dat de modeondernemers hulp krijgen van ervaren consultants die samen met hen een strategisch actieplan op maat uitstippelen richting een meer duurzame en circulaire manier van ondernemen. Die individuele trajecten worden gecombineerd met gemeenschappelijke sessies rond thema’s zoals ‘ontwerpen voor circulariteit’ en ‘duurzame communicatie’. Daarnaast hebben we een ambassadeursnetwerk opgericht waarin de bedrijven elkaar op langere termijn kunnen blijven inspireren. We ontwikkelden ook enkele specifieke tools. Verder ondernamen we een heel aantal acties op vlak van communicatie om de bredere sector te inspireren en motiveren de overstap te maken naar een meer circulaire economie.

Resultaat
  1. De verschillende bedrijven hebben elk op hun eigen manier vooruitgang geboekt in verschillende domeinen: het terugdringen van plasticverbruik, de creatie van nieuwe duurzame collecties, de doorlichting en sensibilisering van partners en leveranciers …
  2. Om een aantal gemeenschappelijke uitdagingen van de bedrijven te tackelen, ontwikkelden we enkele gerichte tools: een template voor een duurzaamheidsverslag, een template voor een Code of Conduct en een infografiek over verpakkingen.
  3. De bedrijven die deelnamen aan het begeleidingstraject brachten we samen in een ambassadeursnetwerk. Zo kunnen we ze regelmatig laten samenkomen om kennis te blijven delen. Dit netwerk willen we in de toekomst blijven uitbreiden.
  4. Om zoveel mogelijk spelers in de (bredere) mode-industrie te inspireren, ging de nodige aandacht naar communicatie: een afzonderlijk luik op onze website over de ambassadeurs, een nieuwe brochure, presentaties op events, workshops bij bedrijven, persartikels …