Circular School Belgium

De pre-incubator voor circulaire economie in Vlaanderen

Inzetten op de ontwikkeling van young potentials is essentieel. De Circular School Belgium werd gecreëerd door Act4Change om jongeren die circulair aan de slag willen te verbinden, inspireren en kennis aan te reiken. Wij willen een veilige broedplek zijn voor jonge voortrekkers die willen bijdragen aan de transitie naar een duurzame samenleving.

De Circular School is een opleidingstraject in circulair ondernemen op korte termijn. Voor deelnemers betekent dit netwerken, professionele vaardigheden opbouwen en hun competenties rond duurzaamheid en circulair ondernemen versterken. Concreet kunnen deelnemers gedurende twee weekends en een opvolgtraject van zes maanden circulaire projecten uitdenken, prototypen en uitproberen, tot ze een lanceerbare onderneming vormen, en dat onder begeleiding van circulaire experten van Generation T.

In tegenstelling tot veel bestaande initiatieven die inzetten op het uitdiepen van nieuwe circulaire bedrijfsmodellen, richten wij onze focus eerder op de tussenstappen en willen we als pre-business incubator optreden. Innoverend is dat we gebruik maken van peer-to-peer learning en de ondernemers laten samenwerken met zogenaamde circulaire newbies: jonge changemakers die wel geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en circulaire economie, maar nog niet meteen een eigen concept naar voren kunnen schuiven.

Het idee is dat deelnemers op lange termijn hun kennis over circulair ondernemen en sociale en ecologische duurzaamheid steeds verder uitbreiden, doordat ze geïnspireerd werden om zelf circulair te ondernemen of circulariteit professioneel te introduceren. Het zo gevormde netwerk blijft actief.

Act4Change

Partners ATOPIA VZW

Organisaties Social Profit ›

Thema's Jobs / Vaardigheden ›

Sectoren Diensten › Sociaal-Maatschappelijk ›

Resultaat
  1. Vier circulaire ondernemers werden opgevolgd door experten van Generation T en ondersteund door Act4Change vrijwilligers om hun circulaire ideeën op eigen tempo uit te testen en om te zetten naar een lanceerbare onderneming.
  2. De circulaire ondernemers werden tijdens hun opleidingstraject in contact gebracht met 18 circulaire newbies om peer-to-peer learning te bevorderen.
  3. We organiseerden een Christmas Pop-up Market waar circulaire ondernemers hun vernieuwend idee konden voorstellen aan het grote publiek. Ook tijdens het Impactfestival (Leuven) konden twee ondernemers hun project aan de buitenwereld tonen.
  4. De Circular School heeft voor sterke versnellingen gezorgd in het start-upproces van de jonge ondernemers. De makers laten weten dat de ondersteuning en activiteiten uit het opleidingstraject een zeer positieve impact hadden.