Circulair Reizen: the travel future we really want

Reissector zet eerste stapjes naar circulaire economie

Circulaire economie gaat veel verder dan recycleren. Het is ook het fundamenteel herdenken van producten en systemen: slim design, herbruikbaarheid, demonteerbaarheid, consumptiemodellen gebaseerd op gedeeld gebruik … De reis- en toeristische sector heeft op dat vlak nog veel werk aan de winkel. De impact van de sector is aanzienlijk en wordt steeds groter: toerisme zal tegen 2030 verdubbelen tot 1,8 miljard reizigers per jaar. 

Met dit project wil Route 2030, in samenwerking met Joker Toerisme, Via Via Tourism Academy en Karavaan vzw, nagaan hoe de reissector van een lineaire naar een circulaire economie kan evolueren. Omdat circulaire economie vaak een ketenbenadering vraagt, betrokken we bij het onderzoek zoveel mogelijk stakeholders. 

Concreet onderzochten we waar de opportuniteiten van circulair ondernemen liggen in de toeristische sector. Daarvoor leerden we eerst, o.a. via inspiratiesessies, het grotere kader rond circulaire economie beter begrijpen. Vervolgens ontdekten we nieuwe opportuniteiten en modellen voor de sector en analyseerden we hoe die ons huidige beleid kunnen versterken. Via een hackathon gingen we op zoek naar concrete acties, die we uitwerkten tot drie experimenten in het veld. 

Ten slotte onderzochten we hoe we een circulaire mentaliteit kunnen creëren bij reisbegeleiders en medewerkers van Joker, Karavaan en ViaVia Tourism Academy. 

Route 2030

Partners Joker Toerisme, Via Via Tourism Academy, Karavaan vzw

Organisaties Bedrijfwereld › Kennisinstelling › Social Profit ›

Thema's Ontwerp ›

Sectoren Diensten ›

Resultaat
  1. Tijdens dit traject hebben wij en onze partners het grotere kader van circulaire economie leren begrijpen. Via onderzoek, inspiratiesessies en veel interne en externe meetings ontdekten we nieuwe circulaire opportuniteiten en modellen voor de sector. 
  2. We onderzochten hoe circulaire principes ons beleid en onze strategie kunnen versterken. Via een hackathon bedachten we enkele concrete acties, zoals reismateriaal as a service, een circulair vroegboekcadeau, een app voor digitalisatie van reisdocumenten … 
  3. We lanceerden een circulaire reisgids ‘spectaculair circulair’ om reisbegeleiders bewust te maken van het potentieel van circulaire economie. Zo hopen we ook de ontwikkeling van circulaire concepten binnen de sector te stimuleren. 
  4. We ontwikkelden een actielijst om de positieve impact van reizen te vergroten. De lijst telt laagdrempelige acties die vooral aanmoedigend werken. Zowel reisorganisaties als individuen kunnen de lijst gebruiken om reizen en reisplannen te waarderen.