KORTOM LEUVEN

Kortere en efficiëntere ketens voor voedsel en voedselresten in de regio Leuven

Rikolto België (het vroegere Vredeseilanden) wil een efficiëntere en kortere keten voor voedsel en voedselresten in Leuven en omstreken. Daarom werd het nieuwe distributieplatform Kort’om Leuven opgericht: een plek dat lokale boeren, supermarkten, restaurants en consumenten samenbrengt.

Het idee is om verse producten zoals aardappelen, groenten, fruit, zuivel, vlees en verwerkte producten zoals confituren, honing, fruitsappen, bier ... op te halen bij producenten in een straal van 15 tot 20 km rond Leuven. Vervolgens leveren we die producten bij geïnteresseerde afnemers uit Leuven en nabije omgeving, o.a. horeca, supermarkten, winkels, grootkeukens, voedselteams ...

Zowel de ophaling als de levering willen we zo efficiënt mogelijk aanpakken, met milieuvriendelijk transport aangepast aan de stadscontext.

Download pdf bestand

Rikolto België vzw (Vredeseilanden)

Partners Voedselteams vzw, Provincie Vlaams-Brabant, Streekproducten Vlaams-Brabant vzw, Stad Leuven, Leuven 2030 vzw, Innovatiesteunpunt vzw, Foodwin vzw, Boerenbond

Sectoren

Thema's

Organisaties

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. In oktober 2020 zijn 16 producenten aangesloten bij Kort’om Leuven (waarvan 6 in proefperiode). Een overzicht daarvan is te vinden op onze handige webshop, www.kortomleuven.be, gemaakt in samenwerking met Linked.Farm.
  2. Het platform telt 20 aangesloten b2b-klanten, waarvan zeker 10 afnemers wekelijks bestellen. Het gaat vooral over supermarkten en winkels (Content Leuven, Match Leuven, Carrefour Herent …) en in mindere mate de horeca (cfr. coronacrisis).
  3. Onze omzetcijfers zien er goed uit en die trend blijft stijgen: eind 2020 bedroeg de gemiddelde maandomzet 21.000 euro.
  4. We dragen niet enkel zelf een steentje bij aan het vermijden van voedselafval en het valoriseren van voedselresten, maar we inspireren ook andere actoren uit de keten: producenten, distributeurs en afnemers.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Voor dit soort projecten is vraaggericht kunnen werken erg belangrijk. Een groot draagvlak bij de lokale bevolking is veel waard. We zijn ervan overtuigd dat een multistakeholdercoöperatie het initiatief nog sterker zou maken, want zo kunnen afnemers en burgers het initiatief meebesturen.
  2. Het opzetten van een dergelijke coöperatie is een proces dat veel tijd vraagt. Het is wel belangrijk die tijd te nemen, zodanig dat we de goede werking in de toekomst kunnen garanderen.
  3. Logistiek vormt een hoge kost, maar door te werken met tweedehands transportmiddelen reeds aanwezig bij de producenten kunnen we aanzienlijk besparen. Het motto van de coöperatie is ‘samen zijn we sterk’.
  4. Met veel verschillende producenten en afnemers samenwerken vraagt meer tijd om vooruit te komen, maar het geeft ook meer kansen op mooie, duurzame resultaten op lange termijn.
1 coördinator: Michael Moulaert
25 producenten
20 b2b-klanten: winkels en horeca
21.000 euro maandomzet

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Voorlopig ziet onze omzet er goed uit: indien de stijgende trend zich verderzet, zal Kort’om Leuven in de loop van de komende 12 maanden het break-evenpunt bereiken. Dat betekent dat we een voltijdse coördinator kunnen betalen.

Ook mikken we op extra investeringen en/of subsidies voor infrastructuur zoals rollend materieel, om een opslagplaats te huren en loonkosten te betalen. Op die manier hebben we meer ruimte om te groeien en nog meer producten en afnemers aan te trekken.

Verder willen we graag samenwerken met andere organisaties uit Leuven met een gelijke missie, omdat we merken dat we vaak dezelfde noden hebben. Zo kijken we bijvoorbeeld uit naar partners tegen voedselverspilling (bvb. Robin Food of Solikoop) waarmee we stockage- en transportkosten kunnen delen.

Ten slotte zijn we ook erg geïnteresseerd om gelijkaardige initiatieven in andere centrumsteden op te starten.

Gerelateerde cases