Wake up, Shake up, Start up!

Vlaamse jongeren uit de derde graad van het secundair onderwijs bedenken ideeën voor een duurzamere textielsector

Om een circulaire economie waar te maken, hebben we ondernemers nodig. Niet enkel ervaren ondernemers die stap voor stap omschakelen naar een circulair product of dienst, maar ook jonge starters die hun onderneming van in het begin duurzaam aanpakken. En net daar schiet het onderwijs vaak tekort.

Met het project Wake up, Shake up, Start up! slaan GoodPlanet Belgium, Junior Argonauts, Kringwinkel Antwerpen, Unizo, de VUB en het EcoHuis van Stad Antwerpen de handen ineen om maatschappelijk verantwoord ondernemerschap te stimuleren bij jongeren, via een thema dat hen nauw aan het hart ligt.

We starten in de schoolcontext met een documentaire “Van katoen, het verhaal achter jouw onderbroek”, over de vervuilende textielsector, om bij jongeren de interesse aan te wakkeren voor een traject rond circulair ondernemen. De deelnemende klassen gaan op bezoek bij de afdeling textielverwerking van de Kringwinkel en volgen een workshop waarin ze zelf brainstormen over circulaire businessmodellen in de textielsector. Vervolgens kunnen leerlingen in groepjes werken aan een eigen businessplan, onder begeleiding van Junior Argonauts en Unizo. Tot slot stellen ze hun ontwerpen voor aan een jury en publiek, waarbij er 5 winnaars worden geselecteerd. Die krijgen als prijs een coachingtraject: een professionele begeleiding van Junior Argonauts om hun ideeën verder op te schalen en hun eigen start-up op te richten.

Hoewel we met dit project starten in een schoolse context, brengen we de jongeren veel verder. Hun dromen en ambities bepalen waar het coachingtraject eindigt, maar vooral waar hun duurzaam ondernemersverhaal begint.

Download pdf bestand

GoodPlanet Belgium

Partners Kringwinkel Antwerpen, Junior Argonauts, Unizo, VUB, EcoHuis van Stad Antwerpen

Sectoren

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. Uit ons traject vloeiden uiteindelijk 5 winnende ontwerpen die een professionele begeleiding krijgen voor het opschalen van hun ideeën en het oprichten van hun eigen start-up. Dat proces is momenteel volop in ontwikkeling, maar alvast veelbelovend.
  2. Meerdere scholen en jongeren bleven voortwerken aan hun ontwerp, zelfs al waren ze niet geselecteerd voor ons traject. Omdat ze zo gemotiveerd waren en sommigen uit een moeilijke situatie kwamen en die extra kans verdienden, konden ze wel mee op Junior Argonauts kamp.
  3. De documentaire over de vervuilende textielsector heeft veel succes en we worden momenteel gevraagd om screenings te organiseren voor andere organisaties. Hierdoor vergroten we ons netwerk en kunnen we nog meer mensen sensibiliseren.
  4. Ons project wordt verder uitgebreid. Zo hebben we een vervolg gelanceerd in Brussel, waarbij alle Brusselse scholen de documentaire hebben ontvangen. Er is ook al een groep geselecteerd met een ontwerp om circulaire hoodies te produceren.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Wij geloven dat het project niet enkel een impact heeft op de deelnemende leerlingen, maar ook op hun leeftijdsgenoten en directe omgeving. Ze leren hoe ze duurzamer kunnen leven en staan er meer voor open. De projecten die ze bedenken en uitvoeren hebben op zich ook nog eens een grote impact.
  2. Ons project kreeg veel positieve reacties van leerlingen en scholen. We voelden ook duidelijk een grote dynamiek en interesse om te presteren tijdens de coaching. Zowel wij als onze partners zijn erg tevreden dat het idee werkt om samen met jongeren meer duurzame ideeën te creëren.
  3. Hoewel de eerste fase (sensibiliseren met de documentaire) en de tweede fase (workshops) een groot succes waren, verliep de derde fase iets moeizamer. Daar stoten we op de barrière dat jongeren andere prioriteiten hebben en scholen al een goed gevuld programma moeten volgen, en ons project daarbovenop komt.
25 deelnemende klassen
62 circulaire ideeën
5 winnaars voor coaching

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Momenteel heeft ons project een vervolgreeks lopen in Brussel. We hopen dit ook nog eens in Wallonië te herhalen. Het staat ook open voor leerkrachten om betalend in te schrijven, maar dit kan een barrière vormen voor scholen die hier niet voldoende budget voor hebben.

Verder delen we onze kennis ook met andere partners. Zo heeft 11.11.11 ons rodedraadspel overgenomen en werd de documentaire een onderdeel van hun pedagogisch dossier rond eerlijke handel.