Kodibox: herbruikbare verhuisdozen

vrijdag 15 december 2017

Kodibox verhuurt duurzame kunststof verhuisdozen en wil hiermee een handig, betaalbaar en milieuvriendelijk alternatief bieden voor de klassieke kartonnen verhuisdoos. Het Gentse bedrijf bestaat dik twee jaar en groeit volop. Een gesprek met mede-oprichter Simon De Schryver.

Mensen verhuizen. Gemiddeld om de 10 jaar steken Belgische gezinnen hun hele hebben en houden in dozen om ze enkele kilometers verder weer uit te pakken. Of we nu bananendozen of splinternieuwe verhuisdozen gebruiken, er zijn naast karton weinig of geen alternatieven om je spullen in te pakken en te vervoeren. En dat karton eindigt eerder vroeger dan laat bij het afval.

Een schoolvoorbeeld van product-dienstsystemen, waarbij klant en ondernemer kiezen voor de dienst van een product in plaats van het bezit ervan.

Kodibox biedt een voordelig alternatief. Je huurt er stevige, duurzame kunststof verhuisdozen die aan huis worden geleverd en na je verhuis weer opgehaald. Een schoolvoorbeeld van product-dienstsystemen, waarbij klant en ondernemer kiezen voor de dienst van een product in plaats van het bezit ervan. Mensen willen de verhuis, niet de dozen. Resultaat: gelijkgestemde belangen bij klant en ondernemer om duurzamer met materialen om te gaan, een focus op service en besparingen/winsten bij de twee partijen.

16 keer minder CO2

Mede-oprichter Simon De Schryver: “Een kartonnen doos wordt gemiddeld 2,5 keer hergebruikt, en is na 5 keer, in het beste geval 10, totaal versleten en onbruikbaar. Een Kodibox verhuisdoos daarentegen kan probleemloos 400 keer hergebruikt worden. Daarna is de doos 100% recycleerbaar. “

"Als je rekent dat een kartonnen doos 2,5 keer hergebruikt wordt en onze dozen 400 keer, boek je een besparing in CO2-uitstoot met een factor 16."

Hergebruik versus nieuwe dozenLouter op het vlak van vermeden CO2 uitstoot, is het plaatje aantrekkelijk. De Schryver: “Een stevige kartonnen doos van hetzelfde volume als een Kodibox verhuisdoos weegt ongeveer 2 kg. Bij de productie ervan komt 1 kg CO2 vrij. En hierbij houden we nog geen rekening met de productie van de kilometers plakband die nodig zijn om al die dozen bij elkaar te houden, vaak vrij toxisch in productie en niet recycleerbaar. Een Kodibox weegt 3 kg en vertegenwoordigt 10 kg CO2-uitstoot. Als je rekent dat een kartonnen doos 2,5 keer hergebruikt wordt en onze dozen 400 keer, boek je een besparing in CO2-uitstoot met een factor 16. We hebben weliswaar nog niet de middelen om dit te staven met een dure LCA (levenscyclus analyse) – we werken eraan-, maar de cijfers spreken voor zich. We baseren ons nu op werk van het Brussels Observatorium voor duurzame consumptie” Op macro-schaal is de impact op materiaalgebruik en CO2-uitstoot navenant. De Schryver: “Volgens onze berekeningen kan België jaarlijks 7.500 ton CO2-uitstoot vermijden door voor herbruikbare verhuisdozen te kiezen. Dat is de totale jaarlijkse uitstoot van 1.000 gezinnen.”

Prijskaartje

Voor de prijs moet je het overigens niet laten: de klant betaalt ongeveer dezelfde prijs als voor een stevige, vergelijkbare kartonnen doos: € 1,75 à 3 per doos, afhankelijk van het gehuurde volume. “Tegen de gratis dozen uit de supermarkt kunnen we natuurlijk niet concurreren, maar als je voor kwalitatieve stapelbare dozen kiest, is Kodibox een aantrekkelijk alternatief. De perceptie dat ecologisch altijd duur is, klopt niet.” zegt De Schryver. “Klanten kiezen vooral voor het gebruiksgemak van onze dienst. Het milieuvriendelijke aspect is voor hen de kers op de taart.”

 

Van Californië naar Gent and beyond

Het idee achter Kodibox is geleend van Noord-Amerikaans bedrijven. “In de VS en Canada zijn herbruikbare verhuisdozen booming business. Bedrijven als Rent-A-Green-Box, Frogbox en Bungobox zijn in een mum van tijd uitgegroeid tot miljoenenondernemingen.”

We zijn gegroeid van één verhuis per week naar één verhuis per dag.”

Voorlopig is Kodibox zover nog niet. Het jonge bedrijf is nu enkel actief in de Gentse regio, maar de zaken gaan goed. De Schryver: “We zijn gegroeid van één verhuis per week naar één verhuis per dag.” Mooie groeicijfers, maar waarom gaat het niet nog harder, als herbruikbare dozen een no-brainer zijn? De Schryver: “Uit een bevraging bleek dat 98,5% van onze klanten zou ons aanbevelen. Die 1,5% is dan nog van iemand die de vragenlijst onvolledig had ingevuld. Ons probleem is bekendheid vergaren: we moeten het concept vertrouwd kunnen maken bij een groot publiek. Dat is de grootste drempel naar groei. Om die te overwinnen, heb je mond-aan-mond-reclame en engelengeduld nodig, creativiteit en/of grote marketingbudgetten. Mediagenieke acties, zoals de verhuizing van journaliste Eva Mouton met kodiboxen en cargofietsen, helpen natuurlijk ook. We mikken ook op overheidsopdrachten: de Stad Gent heeft interesse in ons initiatief.”

Groei is belangrijk voor Kodibox: “We mikken op termijn op 2 à 3 procent van de Belgische verhuismarkt. De duurzaamheid van ons concept staat of valt overigens met de volumes: hoe meer we kunnen verhuizen, hoe efficiënter we onze dozen en transporten kunnen inzetten.”

"De duurzaamheid van ons concept staat of valt overigens met de volumes: hoe meer we kunnen verhuizen, hoe efficiënter we onze dozen en transporten kunnen inzetten.”

Kodibox wil in één klap met de groei ook zijn logistiek vergroenen. “We voeren, met begeleiding van de Sociale Innovatiefabriek, gesprekken met Bubblepost, Komosie en Cargovelo om onze logistiek anders aan te pakken. Vooral bij de first and last mile in de steden loont het de moeite om verder te kijken dan de klassieke vrachtwagen.” “We verkennen ook samenwerkingen met de kringwinkels. Nu al krijgen klanten standaard enkele dozen extra waarin ze spullen die ze niet meer nodig hebben, in kunnen droppen. Wij nemen de dozen mee en geven de spullen aan de lokale kringwinkel. Handig voor de klant en waardevol voor de kringwinkel. Dat soort samenwerkingen willen we structureel maken en uitbreiden.”

Dromen

Het gedroomde toekomstbeeld van Kodibox? “We hopen natuurlijk dat op termijn iedereen herbruikbare dozen gaat gebruiken. We willen onze dozen ook zo duurzaam mogelijk maken. Ik hoorde van een project in Hawaii waar ze plastics uit de oceaan verzamelen, per kleur sorteren met een scanner en opnieuw omzetten in bruikbare plastics. Ik hoop dat we dat soort ocean plastics ooit in onze dozen kunnen integreren. Dat zou mooi zijn.”

www.kodibox.be

Deel dit artikel