Bold Branders

Kringloopverhalen die boeien

Het begrip circulaire economie is vandaag alom aanwezig. Bedrijven zien al de voordelen en noodzaak in van een transitie van een lineaire naar circulaire maatschappij. Maar zijn de consumenten ook mee met de filosofie van circulaire economie? Belemmert de academische terminologie rond het circulaire gedachtegoed het bereiken van een breder publiek niet en wordt een belangrijke speler, de (jonge) burger, niet buitenspel gezet?

Bold Branders, een project van Atopia vzw, onderzoekt de mogelijkheden van storytelling als laagdrempelige en plezierige manier om te communiceren over circulariteit. We geloven dat in dit tijdperk, waarin vooral jongeren oververzadigd worden met informatie via sociale netwerken, we moeten teruggrijpen naar een van de sterkste en oudste communicatiemiddelen: verhalen.

Daarnaast willen op dezelfde manier de mensen (opnieuw) waarde laten hechten aan de voorwerpen die ze bezitten. We willen consumenten en burgers meer bewust maken van hun interactie met voorwerpen en materialen en wat de invloed daarvan is op hun dagelijks leven en omgeving. Dat willen we bereiken door voorwerpen en materialen als het ware een ‘paspoort’ te geven. Dat doen we zowel fictief, waarbij een meubelstuk bijvoorbeeld een personage wordt, als nonfictief, waarbij het paspoort de afgelegde weg en gebruikte grondstoffen duidelijk en transparant weergeeft.

Aanvankelijk hadden we ons project gecentraliseerd rond het oogsten van verhalen bij partners (door jongeren), en die te visualiseren, en rond het opstellen van materiaalpaspoorten. Later maakten we een koerswijziging en kozen we om als concreet uitgangspunt een roman te schrijven over circulaire economie, met bijhorende boekenborrel en een panel rond communicatie en circulaire economie.

BELANGRIJKSTE
RESULTATEN

  1. Bold Branders is een project van vrijwilligers. We hebben in eerste instantie verhalen verspreid via social media. De hashtag #Furnistories ontstond. We vertelden verhalen over meubels, waarbij we inzetten op een andere relatie met meubelstukken. Er ontstond een facebookpagina met veel tractie en een website.
  2. We waren aanwezig op tal van evenementen om mensen kennis te laten maken met circulaire economie, zoals op de Antwerp Fashion Exchange, de Inspiratiedag slim en duurzaam leven in Kortrijk, de River Clean Up in Leuven …
  3. We brachten een roman uit, “Als meubels konden spreken”, een verhaal vol emotie en passie, doordrenkt met circulaire ideeën. Het legt op een toegankelijke en motiverende manier de principes van duurzaamheid en circulariteit uit en ook onze ideeën rond materiaalpaspoorten zitten erin verwerkt.

BELANGRIJKSTE
GELEERDE LESSEN

  1. Bold Branders heeft ondernemende jongeren middelen, ervaring en een netwerk gegeven om te gaan experimenteren met storytelling rond circulaire economie. De focus lag op iedereen ‘zijn ei’ te laten vinden en ondersteuning te bieden. Het was voor velen een kans om een nieuwe passie te ontdekken en uit te proberen.
  2. Via de verschillende socialmediakanalen en het boek hebben we al onze eigen leerlessen verwerkt en hopen we nieuwe projecten te inspireren. We creëerden vooral materiaal voor educatie en maatschappelijk debat, zodat steeds meer mensen zich kunnen informeren over de circulaire economie.
  3. Doordat er veel verschillende mensen meewerkten en de vrijwilligers naast het project nog een job, opleiding, hobby’s … hadden, was het soms moeilijk om een duidelijk doel voor ogen te houden en stappen vooruit te zetten. Het project was gedurende twee jaar een echt leertraject, met ups en downs en koerswijzigingen.
  4. De vrijwilligers hebben vooral ontzettend veel bijgeleerd gedurende het hele traject. Naast de uitgebreide kennismaking met de Vlaamse circulaire markt, hebben ze hun praktische vaardigheden verbeterd, leren organiseren en hun netwerk uitgebreid. Het project was ook een echte creatieve uitlaatklep.
180 geprinte boeken in omloop
16.000 views van de promovideo
5 blogberichten voor MO* Magazine
345 Facebookvolgers

WAT BRENGT
DE TOEKOMST?

Na dit tweejarig project zitten we nog op onze honger. Allereerst willen we verder met het boek: promotie voeren en steeds meer mensen laten kennismaken met circulaire economie. Zo gaan we in samenwerking met de MAAKbar Leuven een boekvoorstelling houden en een ‘bosbad’ organiseren. Maar we willen nog tal van andere interessante circulaire paden bewandelen. Daarom gaan we onze eigen vzw oprichten om de activiteiten van Bold Branders te kunnen verderzetten. Ook hebben twee vrijwilligers een abstract ingediend om over Bold Branders een presentatie te geven tijdens het 4th Annual Sustainable Consumption Research & Action Initiative Conference in Stockholm. Bovendien willen we graag deelnemen aan het International Conference of Ecolinguistics in Liverpool, waarin storytelling als een middel om te activeren, ook aan bod komt.

Gerelateerde cases